Lang tillbaka
Publicerad: 2017-11-04
– Jag har varit borta i några veckor nu, så det var jättekul att vara tillbaka. Och extra kul att vara det i en sån här match så klart. Det säger forwarden Oskar Lang, som under lördagssegern mot Björklöven, äntligen var tillbaka i spel.

Lang spelade i tredjekedjan tillsammans med Johan Porsberger och Martin Grönberg, och svarade där för en mycket stark comeback. Han serverade exempelvis de båda kedjekompisarna varsitt riktigt fint läge i den andra perioden, och var i samma period nära att näta själv. Detta efter några karaktäristiska blixtskär i anfallszon och en efterföljande rundning av kassen.
– Andra perioden kändes bra för min egen del faktiskt, det kändes som att jag hade kommit in lite bättre i matchtempot då, menar Lang, som höll tempot uppe även i period nummer tre.
I denna var han bland annat nära att direktskjuta in en puck, efter en minst sagt stark hemmapress.
– Vi satte riktigt bra tryck i tredje, och självklart kändes det lite surt när Björklöven gjorde 1-1 istället för att vi utökade ledningen.

Hur beskriver du förlängningen?

– Nja, jag vet inte. Jag drog på mig en utvisning där, och den var väl ganska solklar… Att jag blev lite arg berodde mest på att jag tyckte att de skulle ha haft en utvisning innan. Men själva spelet i förlängningen gick väl lite fram och tillbaka, så det var skönt att vi fick avgöra på straffarna istället.

2 sköna poäng inför en fullsatt arena?

– Precis, det var verkligen skönt att ge publiken det. Det var helt underbart att spela, säger Oskar Lang, som liksom de flesta andra även noterade den något större mediakuben som debuterade i taket denna match.
– Den är verkligen enorm. Det blir riktigt bra känsla med den.

När Lang avslutningsvis får frågan om vem i laget som förtjänar ett extra plus denna kväll, tipsar en i närheten stående Martin Grönberg om att Lang skulle kunna hylla sina kedjekompisar.
– Haha, ja, och Tex, säger Lang.
– Han var stark där längst bak och gjorde en väldigt bra match.

Matchrapport

Elin Broman