Knuts om den konstiga matchen i Skellefteå
Publicerad: 2020-02-29
Ibland är hockey fascinerande. Leksand reste till Skellefteå och gjorde en rätt okej match. Ändå slutade det med förlust med 8-2 mot ett av seriens mest formstarka lag. – De har en ruggig form. Det var ett bättre lag vi mötte helt enkelt, säger Leksands Jon Knuts efteråt.

Skellefteå gjorde två mål trots att Leksand inledde matchen bra. Men Marek Hriviks friläge till 2-1 och Daniel Gunnarssons kvittering till 2-2 ingav mycket hopp. Kvitteringen kom i powerplay där Leksand verkligen fått igång spelet.
– Ja, de som spelar har självförtroende och tar skott. Och det står folk framför mål och skymmer säger Jon om att det numera är roligt med spel i numerärt överläge igen.

Jämn inledning

Första perioden slutar 3-2 till Skellefteå och den är jämn skottmässigt.
– Ja så långt dominerade de inte, men sen märks det hur bra de är just nu, säger Jon.
Det här blev Skellefteås tionde raka seger och de är effektiva i anfallszon. Minsta lilla misstag kostade i mål. Jon brukar inte göra några stora misstag i en match, men idag blev det en rejäl tavla. Han passar rakt i händerna på Joakim Lindström som sätter 6-2 bakom Janne Juvonen.
– Det var ett jätteklantigt misstag. Det gäller att lära sig av sånt. Det är självklart så att man aldrig vill rå för ett baklängesmål, säger Jon om felpasset.

Många utvisningar

Det blev en hackig match med mängder av utvisningsminuter. Skellefteå fick en femminutare efter att Andreas Wingerli kört på Leksands målvakt.
– Jag tycker att det borde varit en tvåa, inte mer. Det känns som att det blev fel för domarna från start. Att nivån hamnade på en konstig nivå, säger Jon.
Han får senare i matchen se lagkompisen backen Philip Samuelsson ta ett matchstraff för spearing framför eget mål.
– Han är där med klubban men det där händer hela tiden i en match, säger Jon som tycker att det också var en hård utvisning.

Skellefteå i fantastisk form

Skellefteå gör fyra pp-mål men Jon är tydlig med att utvisningarna inte är anledningen till att Leksand förlorar. Han blir inte heller förvånad över att höra att Skellefteå ligger på en powerplayprocent över 40 de senaste fem matcherna.
– De är så snabba och jäkligt effektiva.
Däremot påverkades hans lag av att vissa fick slita mer än andra.
– Det blir tufft. Några får sitta och andra vara inne hela tiden, tycker Jon som själv fick mycket tid i boxplay.

Speglar verkligen 2-8 matchbilden?
– Nä, det blev lite väl stora siffror. Men det här var det bästa lag vi mött på länge, säger Jon innan han beger sig till flygplatsen för resan hem till Leksand.
Redan på tisdag är det dags för nästa långresa när laget ska ner till Malmö.
– Det är inga problem. Vi har bra reseförhållanden. Det är lika för alla lag, avslutar Jon.

Katharina Dalmalm