Bäckehag efter helgens matcher för J20
Publicerad: 2020-03-03
J20
Det blåvita juniorlaget leder nu J20 Superelit. Detta efter att man besegrat Luleå på bortais under söndagen med 3-1. Adam Bäckehag var en av segerorganisatörerna då han stod för 1+1 i den matchen. Han är dock inte nöjd med hur helgen inleddes då han syftar på den något överraskande förlusten med 0-5 mot Modo, i Örnsköldsvik. -Vi spelade inte som vi brukar, och drog på oss många utvisningar.

Leksand drog på sig tio tvåminutersutvisningar i helgens inledande möte med Modo. Vilket också Bäckehag tror var helt avgörande för utgången av matchen.
-Det blev ingen rytm i matchen, och de fick energi utav det.

Hemmalaget gjorde två av målen i powerplay och satte det avslutande målet i tom kasse. Någon form av underskattning tror dock inte leksandsbacken ligger bakom den förlusten.
-Nej absolut inte. Vi vet det är ett bra lag och kommer inte vi upp i vår nivå, då vinner man inga matcher i den här serien. Vi måste vara på topp i alla våra matcher.

Laget fick sen revansch under söndagen då man besegrade Luleå på bortais och klättrade därmed förbi Frölunda i tabellen. Nu står man på 29p, före Frölundas 28p. Fem matcher återstår i nuläget av fortsättningsserien.
-Vi kom upp i samma nivå som tidigare under säsongen. Vi spelade för varandra och hade kul på isen.

Vi är ett bra kollektiv

Bäckehag stod för 1+1 i luleåmatchen och är nu lagets poängbäste back tillsammans med Emil Rangedal. Den Säterbördige baken ger sig själv både ris och ros för den gångna helgen.
-Jag gjorde ingen bra match mot Modo, precis som hela laget. På söndagen funkade det bättre. Det är alltid kul att göra poäng.

Leksandslaget har haft en bra säsong och många har lyft på ögonen för det talangfulla J20-laget. Vad är då framgångarna till den bra säsongen enligt Bäckehag?
-Vi är en skön grupp och jobbar hårt tillsammans. Vi är ett bra kollektiv. Det är kul varje gång man kommer till hallen.

Redan nu på onsdag stundar nästa match, då är det Djurgården som står för motståndet. Djurgården ligger nu på åttonde plats i tabellen, och senaste lagen möttes vann Leksand med 3-1 på bortais.
-Spelar vi som vi brukar så har vi stor chans att vinna. Det har varit tajta och tuffa matcher mot Djurgården under hela säsongen och det kommer säkert att bli det igen.

Vem avgör?
-Jakob Stöffling