Lägeskoll - Sam Hanson
Publicerad: 2018-05-18
Damlaget
Ett av de amerikanska nyförvärven i damtruppen är den högerfattade backen Samantha "Sam" Hanson. Sam, som tog SM-guld med Djurgården 2016/2017, ser fram emot en comeback i Sverige. – Jag trivdes verkligen i Sverige förra gången, och att få chansen att komma till en så hockeypassionerad stad som Leksand känns helt fantastiskt, säger 24-åringen från Minnesota.

Guldsäsongen i Djurgården var Sams första i Sverige, och hon sammanfattar det hela som en härlig upplevelse.
– Att få möjligheten att vara en del av en så pass bra liga var verkligen jätteroligt. Och samtidigt trivdes jag väldigt bra med att bo i Sverige också, och jag uppskattar verkligen att jag fick lära känna så många nya människor. Jag ser verkligen fram emot att få komma tillbaka.

Vad vet du om Leksand och Leksands IF?

– Jag har hört att Leksand är en riktig hockeystad, och som spelare finns det inget bättre än att komma till en stad där invånarna har samma passion för sporten som du själv. Jag har också förstått att Leksand är en vacker stad med nära till vatten, så det blir lite som att komma hem.

Sam beskriver sig själv som en driven person som verkligen brinner för det hon gör. Inte minst för hockeyn…
– Jag älskar hockey! Som spelare är jag en offensiv back som samtidigt gör allt för att försvara vår egen zon. Jag spelar ganska fysiskt och har en bra skridskoåkning, något som jag har stor användning för i det offensiva spelet, menar Sam, som tillägger att hon är rejält sugen på att spela hockey igen.
Den gångna säsongen spenderade hon nämligen som tränare.
– Jag fick möjligheten att träna riktigt lovande spelare hemma i Minnesota, och efter att ha spelat hockey under så många år, kände jag helt enkelt att det skulle vara fint att ge något tillbaka till sporten. Jag fick träna några riktigt bra tjejer och förhoppningsvis inspirerade jag några av dem att spela fortsätta spela hockey så länge det bara går. Det var ett roligt år, men samtidigt insåg jag att jag själv fortfarande har ett starkt sug efter att spela igen. Att komma tillbaka till Sverige var ett mål för mig, och efter att ha pratat med tränare Hedberg kände jag att Leksand skulle passa mig perfekt, menar Sam, som kommer till Leksand i augusti.

Hur spenderar du sommaren?

– Det kommer att bli mycket träning och andra uteaktiviteter här hemma i Minnesota. Minnesota är en underbar plats att vara på under sommaren, och det finns mycket fina sjöar och vandringsleder att ta del av.

Och slutligen, ditt mål med säsongen?

– Mitt personliga mål är att göra allt som krävs för att hjälpa Leksands IF att vinna SM-guld! Jag är extremt sugen på att träffa tjejerna och komma igång!

Elin Broman