Stark vändning gav tre poäng
Publicerad: 2017-11-11
Trots underläge med 0-2 efter tio minuter jobbade sig Leksand tillbaka in i matchen och förbi gästande Modo. Slutresultatet skrevs till 4-2 och tre sköna poäng bärgades inför drygt 7000 åskådare.

Modo öppnade målskyttet och tog en tidig ledning efter bara fyra minuter. Direkt efter målet skapade Leksand bra tryck och var mycket nära att få in en snabb kvittering, men istället för lika på tavlan så ökade bortalaget på sin ledning till 0-2 några minuter senare.

Leksand gick ut hårt i början av andra perioden och belöningen kom efter knappa fem minuter. Unge Erik Aterius fixade reduceringen med sitt första mål i A-laget. 2-2 kom strax därefter då poängkungen Alex Friesen höll sig framme i ett powerplay. Innan pausvila lyckades hemmalaget även reda ut ett fyra minuters boxplay.

Tredje perioden hann pågå i 52 sekunder innan Daniel Bertov satte sitt första mål för säsongen och tog upp Leksand i ledning. Inte lång tid efter det kunde en annan back, nämligen Patrik Norén, öka på till 4-2 i numerärt överläge. Dessa siffror blev också matchens slutresultat, och Leksand studsar därmed tillbaka på vinnarspåret igen.

Arvid Yngvesson