Caito om matchen mot Örebro
Publicerad: 2022-09-29
Trots spel med sex utespelare de sista minuterna kunde Örebro hålla emot och vinna med 4-3. Leksands back väljer ändå att fokusera på det positiva. – De sista 25 minuterna spelar vi bra, säger Matt Caito

Örebro ledde med 4-0 innan Leksand började ge dem en match. Justin Kloos reducerade i slutet av andra perioden. Och Matt gjorde 2-4 knappt fyra minuter in i tredje.
– Vi fick energi av Justins mål så vi tog med oss det in i omklädningsrummet. Där pratade vi om att skjuta på allt och gå mer på mål.

Gillar sin backkollegas spel

Matts backkompis Anton Lindholm gjorde sitt första mål i Leksandströjan till 3-4.
– På både hans och mitt mål gör forwards ett jättebra jobb med att skymma deras målvakt.
Matt gillar att spela med Anton.
– Det märks att han är en landslagsback. Och så är han en trevlig kille.
Vår amerikanske back tycker att Örebro spelar bra och att Jhonas Enroth i deras mål är skicklig.
– Det är min tredje säsong här och Örebro har varit svåra att rå på hela den tiden. Varför? De spelar hårt, har ett bra system och mycket tålamod. De väntar in våra misstag.

För dålig start

Det är svårt att vinna en match där man ger motståndarna fyra måls försprång. Trots det var Leksand nära att kvittera.
– Det tog tid för oss att få i gång benen. Ibland är det bara så. Vi kommer inte att spela perfekt hela säsongen, det gör inget lag. Men det finns mycket att lära sig av en sån här match, säger tjugonioåringen som menar att hans lag själva gjorde uppförsbacken för brant.

Alla lag verkar kunna slå alla i år. Är det kul eller frustrerande?
– Alltså, den här ligan är otrolig! Det går inte att tippa vinnaren i nån match. Jag tycker att det gör det roligare att spela, men man måste vara på topp för att vinna, säger Matt som ser fram emot att spela inför alla Leksingar i Göteborg på lördag.
– Vi har ju alltid ett fantastiskt bortastöd och vi kommer att behöva det där.

Katharina Dalmalm