2-0 på hemmais
Publicerad: 2018-01-05
Leksand vann fredagens hemmamatch mot Almtuna med 2-0 och toppar nu fortsatt den hockeyallsvenska tabellen.

– Vi hade inte riktigt den intensitet och de raka linjer i spelet som vi vill ha.
Det sade lagkapten Jesper Ollas efter den första perioden, en period som hemmalaget ändå vann med 1-0.
Målet kom i slutet av perioden, då Mattias Ritolas PP-skott från blålinjen gick via en Almtunaspelare in i mål.
Ritola assisterades av Johan Porsberger som var en av de leksingar som varit nära att göra mål tidigare i perioden. Närmast var han med ett ribbskott någon minut före Ritolas mål.

I början av den andra perioden visades Oskar Lang ut för en tripping, och i det efterföljande BP-spelet kunde Daniel Bertov utöka den blåvita ledningen till 2-0. Även denna gång fick hemmalaget hjälp av bortalaget när det gällde att styra pucken i mål.
Bertovs mål blev periodens enda, men såväl Jesper Ollas som Patrik Norén var nära att bli målskytt.
Gästerna vann skotten i perioden med 17-11, men Tex Williamsson och ett starkt hemmaförsvar höll puckarna borta.

Med tre minuter kvar av den tredje perioden tog Almtuna ut målvakten. Patrik Norén hade ett skott i utsidan av stolpen, men närmare än så kom inget av lagen ett mål i den här perioden.
I och med segern har Leksand nu tagit poäng i tolv raka hemmamatcher, och laget toppar fortsatt den hockeyallsvenska tabellen!
På onsdag väntar bortamatch mot Tingsryd.

Leksands IF