Storslam för Berg
Publicerad: 2020-12-30
August Berg spelade forward nu igen och det blev ett lyckat drag. Den unge backen blev välförtjänt utsedd till Matchens lirare och Matchens krigare. Och han gjorde reduceringen till 1–2. – Det är de tre poängen som är det viktigaste, säger August ödmjukt efter segern över Skellefteå.

Axel Brage stod i mål för första gången sen oktober. Det blev en svettig inledning eftersom Skellefteå gjorde två mål innan klockan hunnit upp till nio spelade minuter.
– Det är aldrig kul att släppa in de där. Kanske extra jobbigt för Brage. Jag är inte målvakt och har svårt att sätta mig in i hans situation, men visst måste det vara tufft med så stor konkurrens om ens spelposition, säger August.

Viktig reducering

August skulle hjälpa upp Leksands situation genom sitt mål några minuter senare. En viktig reducering.
– Lövet (Jonas Ahnelöv) får väl en halvfelträff och sen lyckas jag få in pucken, berättar August.
Han skjuter i stort sett liggande på isen.
– Om det hade varit en utvisning om jag inte gjort mål? Jag vet inte, men kanske, svarar August med tanke på att det var flera Skellefteåklubbor vid hans fötter.

Vänder till seger i tredje perioden

Inför tredje perioden leder Skellefteå fortfarande med 2–1. Powerplayspelet fungerade inte i första och andra perioden, men i tredje blir det utdelning. Oskar Lang skjuter 2–2 på en passning från Carter Camper.
Bara femton sekunder senare gör Fredrik Forsberg 3–2. Målet blir omdiskuterat eftersom Skellefteå vill ha en utvisning på passningsläggaren Martin Karlsson.
– Vad jag vet var det en okej duell vid sargen. I alla fall ett extremt viktigt mål för oss, tycker August.

Krigarinsatsen gav poäng

Knappt fyra minuter in i tredje får Leksand spela powerplay igen. Då kommer 4–2 från Peter Cehlárik och spelet i numerärt överläge såg återigen ut som vi Leksingar blivit bortskämda med. Skellefteå kämpade för att reducera och fick till slut in ett mål. Men tack vare hårt jobb från August och hans lagkompisar kom de inte närmare.
– Björn (tränare Björn Hellkvist) sa till oss inför tredje att vi behövde kriga lite mer. Och det tycker jag vi gör de sista tjugo, förklarar August vändningen.

Brages räddning imponerade

Strakt bidragande till segern var Axel Brages fenomenala räddning vid ställningen 4–2. En insats som redan vevats många gånger och som är värd en plats på topplistan över årets målvaktsräddningar. Mot slutet av matchen tar Skellefteå ut målvakten och Jonas Ahnelöv gör 5–3 i öppen bur. Brage får en assist och Jonas prickskjuter från långt ner i egen zon.
Var det skicklighet eller tur?
– Skicklighet! Det där har han i ryggraden, säger August med ett brett leende.

Är en seger extra rolig när man vänder och vinner?
– Jo, det är nog extra kul. Särskilt skönt när man gör en bra kämpainsats.

Varför tror du att du blev utsedd till Matchens krigare?
– Jag vet inte. Men jag försöker göra mitt bästa. Jag vill alltid tacklas, oavsett om jag spelar back eller forward, säger August som fortfarande tycker att det är roligare att spela back trots sina stora framgångar som mer offensiv spelare.
Det var en del känslor i den här matchen. Tv-bilderna visade flera ordväxlingar mellan spelarna efter avblåsning.
– Hehe, man försöker alltid göra dom sura. Det tjänar vi på, säger August som självklart inte sa något dumt ikväll.

Katharina Dalmalm