Sämst hittills tycker Knuts
Publicerad: 2019-10-05
Det blev förlust mot Växjö och Leksands center Jon Knuts är sammanfattar lördagens tillställning så här: – Det var vår sämsta match hittills.

Herrlaget har spelat bra på hemmaplan och vunnit tre av fyra matcher. Men idag fanns inte det publikfriande kämpaspelet som givit trepoängare tidigare.
– Energinivån var låg och vi fick inte det tryck som vi behöver för att spela vårt fartfyllda spel, förklarar Jon. Då kommer ju frågan om varför det blev så?
– Jaa, det är väl helt enkelt så att det blir så här ibland. Vi vill ju minimera de tillfällena, men idag kom den tyvärr.

Växjö bra

Jon tycker att tabelljumbon Växjö gjorde en bra bortamatch.
– De spelar disciplinerat och tajt. Och vi har svårt att komma in på mål, berättar Jon.
Han håller med om att det är ovanligt att ett SHL-lag ”grötar ihop sig” så pass framför den egna målvakten Viktor Fasth.
– De har ju förlorat en del tidigare och spelar snålt nu. Jag tycker att de vinner rättvist, säger Jon.
I torsdags spelade Leksand hemma mot Frölunda. Där gjorde dalkarlarna en mycket bra insats utan att få med sig poäng. Var det frustrerande? Och spillde det över till idag?
– Nä, man måste släppa det och det ska inte spela någon roll, säger Jon.

Ändringar i kedjorna

Tränarna försökte väcka laget och gjorde en hel del ändringar i kedjorna under matchens gång. Jon har spelat alla matcher med Martin Karlsson och de flesta med David Rundqvist. Men idag kom Fredrik Forsberg in som tredjelänk under två perioder.
– Ja, ledarna flyttade om en del. De ville försöka få in energi i laget. Få oss att prata mer varandra på bänken, förklarar Jon.

Startat fantastiskt bra

Jon är inte nöjd med den egna kedjans match. Han tycker att, precis som för laget, var den sämsta insatsen under säsongen. Det var förvånande att se eftersom Jon och Martin inlett SHL-sejouren strålande. De har visat vägen med sitt hårda jobb och poängskapande spel.
– Idag hade vi inte energin att få fast pucken i offensiv zon. Eller att få till de där långa anfallen, menar Jon som hoppas att det här var en kortvarig svacka och att de snabbt kommer tillbaka till sin fina höga nivå.

Energifattigt

Så energifattigt och många missade målchanser mot ett mer effektivt Växjö som tillslut vann med 3-1. Då håller Jon med om att vi ändå måste lyfta fram någonting positivt. Till exempel att det kom ett powerplaymål.
– Det är något vi får ta med oss till nästa match, tycker Jon.
Han är också glad åt backen Jonas Ahnelövs match.
– Han har spelat bra hela säsongen och Jonas är en stabil pjäs. En klippa i försvaret. Han gör ingen dålig match och förtjänar beröm, säger Jon om Jonas som var med och passade fram till Leksands enda mål.

Missnöjda spelare

Det var bistra, sammanbitna miner på spelarna efter matchen och en hel del frustration över att inte kunna bjuda den stora hemmapubliken på en vinst. Och Jon vill gå vidare, glömma insatsen och spela bättre nästa match.
– Det är ingen idé att överanalysera det här, avslutar centern bestämt.

Katharina Dalmalm