Paajanen om segern i Småland
Publicerad: 2021-01-04
Det blev rejält spännande på slutet, men till sist tre viktiga poäng borta mot HV71. Centern Otto Paajanen gjorde ett av Leksands fyra mål. Han håller med om att laget kunde avgjort tidigare. – Det blev ingen lätt seger.

När Otto ska sammanfatta matchen låter det så här.
– Första perioden var bra. Den andra var 50/50 och i den sista blev det tuffare. Så det var härligt att vinna.
Ja, det var en jämn match målmässigt där HV71 tog ledningen i första perioden. Leksands fjärdekedja ordnade kvitteringen två minuter senare. Otto ger mycket beröm åt Martin Karlsson, Jon Knuts och målskytten Fredrik Forsberg.
– De är föredömen i det hårda jobbet. De går på mål och vill verkligen ha in pucken.

Otto gör mål igen

I andra perioden ger Otto Leksand ledningen. Det är andra matchen i rad som det blir fullträff från den tjugoåttaårige finländaren. Det är också ett kämparmål trots att det kommer i powerplay.
– Peter (Cehlárik) skjuter och jag tar returen. Det var ett lätt mål,säger Otto som sen håller med om att det ju gäller att stå på rätt ställe också.
– Det ser oftast enkelt ut och känns ofta enkelt när man är där man ska, säger Otto.
Både hans och Forsbergs mål kännetecknas av viljestyrka.
– Jo, att vara hungrig och inte vänta på målen. Man måste vara mentalt redo när chanserna kommer. Det hänger ofta ihop med bra självförtroende, säger Otto.

HV71 jagar kvittering

I tredje perioden gör HV71 sitt andra mål i powerplay. Men eftersom Leksand genom Peter Cehlárik gör 2-3, i samma spelform en stund senare, får HV71 jaga kvittering resten av matchen.
– Vi är tålmodiga i powerplayspelet och Peter tar ett bra skott.
När HV tar ut sin målvakt gör Carter Ashton mål i tom kasse. Assisterad av Otto.
– Varför vi vinner ikväll? Vi är det bättre laget även om vi inte gör vår starkaste insats för säsongen. Laget har bra självförtroende och vi gör två powerplaymål.

Tuff höst

Otto tycker själv att hans höst i Leksandströjan inte varit bra. Så han är desto gladare nu när målen börjar komma och självförtroendet stiger.
– Det har varit tufft. Jag har försökt arbeta hårt, men förväntar mig fler mål av mig själv.
Finländaren har blivit en krigare för många Leksingar. Vet han vad det betyder?
– Ja, jag har hört det ordet. Och det är en sån spelare jag vill vara. Det finns många tuffa krigare i det här laget, men jag försöker.

Vem tycker du var bäst i kvällens match?
– Janne (målvakten Juvonen) gjorde en fin comeback efter sin lite sämre match sist. Oskar Lang visar upp sin spelskicklighet, säger Otto.

Finns det någon spelare i laget som du tycker att du lärt dig något särskilt av i höst?
– Åh, det är en ynnest att få se förstakedjan spela. Men lite svårare att lära sig samma skicklighet, säger Otto med ett leende.
Han lyfter också fram Lang igen.
– Han är inte störst, men han vinner striderna. Och så Jon, Martin och Foppa. De sätter laget före sina kroppar. Dom är en sån styrka för det här laget och så gör dom mål. Det blev många, men jag försöker lära mig från alla mina lagkompisar, förklarar Otto.

HV71 igen på torsdag

Nu väntar en lång bussresa hem till Leksand för Otto och laget. Och på torsdag möter de HV71 igen, hemma i Tegera.
– Det är kul att spela back-to-back. Det finns alltid någon man haft en fight med som man kan fortsätta, säger Otto som vill ha revansch för några förlorade tekningar.
Innan torsdag kommer Otto att hinna med ett av favoritnöjena…. bastu och kallbad i Siljan.
– Efteråt känns det fantastiskt!

Katharina Dalmalm