Olsson Trkulja efter HV71
Publicerad: 2019-11-16
Leksands forward Daniel Olsson Trkulja är väldigt tydlig i sin dom över hemmamatchen mot HV71. – Det var under all kritik. Vi är inte tillräckligt bra.

Det är en ganska ledsen hockeyspelare som försöker sammanfatta eftermiddagens tillställning.
– Vi kom upp lite grann i andra och tredje, men det är fruktansvärt dåligt i första. Visst möter vi ett bra lag, men vi måste ändå kunna prestera det vi kan, säger Daniel som tycker att Leksand inte lyckades varken med eller utan puck.
– Vi åker runt och flöjtar.

Avslaget

Daniel menar att det kändes avslaget, men han har svårt att förklarar varför det blev så.
– Vi gjorde en bra första period i Linköping i torsdags. Och hade fyra raka bortamatcher. Så det var kanske lite spänt nu när vi kom hem igen.

Blev ni övertända av att komma till näst intill fullsatt Tegera?
– Nä, det såg väl inte ut så va? säger Daniel självkritiskt.
Han tycker att HV åker mer skridskor, vann mer närkamper och var hetare än Leksandsspelarna.

Intressant kedja

Daniel spelar ihop med Marek Hrvik och Spencer Abbott sen i oktober. Kedjan har skapat mycket chanser och varit vassa framåt.
– Jo, bortsett från idag har vi spelat bra. I Linköping gjorde vi inte mål, men jag borde gjort något där. Men det är historia nu, förklarar Daniel.

Vad är din roll i kedjan?
– Det finns väl inget uttalat nu. I början fick jag order om att ha lite koll på defensiven, men nu är det bara att spela på. Det är två ruggigt vassa offensiva spelare så jag försöker backa upp lite, säger Daniel som tycker att det är kul att spela med sina mycket duktiga kompisar.
– De lägger fantastiskt fina passningar.

Självkritiska spelare

Inga hockeyspelare gillar att förlora och det är många självkritiska röster efter matchen. Men allt är inte nattsvart.
– Jag tycker att vi har bra lagmoral och sammanhållning. Vi försöker vara så positiva det går, men så klart är det tufft när vi förlorar mycket.
Daniel kom till Leksand från Linköping den här säsongen. Han trivs i Dalarna trots att det är en mycket mindre ort än Linköping och Stockholm.
– Det är bra att ha nära till allt och till lagkompisarna.
Daniel har inte hunnit bli så igenkänd på byn än.
– Det är bara en som kommit fram och pratat. De känner väl inte igen mig, säger han med ett leende.

På torsdag väntar Frölunda i Scandinavium. En riktigt tuff bortamatch, men inte omöjlig så klart.
– Vi har kommit tillbaks från tuffa förlustrader tidigare, avslutar Daniel som vet att det här kommer att vara ett jobbigt år för nykomlingarna.

Katharina Dalmalm