Koll på läget, med Anton och David
Publicerad: 2018-05-25
Fredagsträningen är avklarad. Nu väntar... – Inte helg i alla fall. I morgon blir det crossfit, berättar två av spelarna i årets trupp - Anton Karlsson och David Rundqvist.

– Vi kör på ganska hårt, med dubbla pass vissa dagar och helgträning och allt vad är är. Det är full fart, fortsätter duon, som får i uppdrag att plocka ut de två spelare som har sett hetast ut på träningarna hitills:
– Oskar Lang är väl som vanligt bra på allt, börjar Anton.
– Och starkast är alltid Aterius, han är som ett djur!

Anton Karlsson (-96) fanns som bekant med i truppen även förra säsongen. Han ser fram emot ännu en blåvit säsong, och skulle inte ha något emot att ta revansch på Mora framåt vårkanten.
– Självklart har man som mål att gå upp, men också att vi som lag ska få till ett riktigt bra spel och göra det bra helt enkelt. Personligen känner jag att jag har mer att ge, och det känns jättebra att få vara med och starta upp något nytt.

Så det var inget svårt beslut att stanna?

– Nej, jag hade ett bra snack med Leksand efter förra säsongen, och trivs jättebra i föreningen och med allt runtomkring. Det känns helt rätt att vara kvar.

För David Rundqvist (-93) är det premiär i Leksand och Leksands IF. Genom karriären har han spelat SHL-hockey i Färjestad och Djurgården, men kommer närmast från en poängstark säsong i Troja-Ljungby. På 50 grundseriematcher svarade David Rundqvist där för 37 poäng (9+28), vilket gjorde honom till en av de poängbästa spelarna i serien.
– Det var en bra säsong, absolut, framförallt under den senare delen av säsongen släppte det riktigt bra. Jag och Tor (Immo) hittade en väldigt bra kemi, så det är roligt att vi spelar i samma lag nu med, menar David.
– Det känns jätteroligt att vara här och jag trivs väldigt bra, men än så länge har det ju varit mest träning. Jag har inte hunnit kolla igenom Leksand som ort än.
– Det går ganska fort, så det ska du nog hinna med, säger Anton och skrattar.

De båda forwardsen kände inte varandra inför den här säsongen, även om de så klart har träffat på varandra en del genom åren.
– Jag har väl sänkt honom några gånger, säger Anton med ett stort leende på läpparna.
Ett påstående som David besvarar med att skratta och skaka på huvudet…

Men i år kanske ni får spela i samma kedja?

Anton:
– Ja, om man blir uppflyttad så högt nån gång så, haha.

Hur beskriver ni varandra, som personer?

– Vi har ju inte känt varandra jättelänge som sagt, men jag tycker att David, precis som alla andra nya, verkar vara en riktigt bra kille. Lugn och glad.
– Och Anton har alltid ett leende på läpparna. Han är alltid glad och är väldigt lätt att prata med.

Hur har det varit att komma in i ett nytt lag?

– Inga problem alls. Jag tror att det är så inom alla lagidrotter, inte minst inom hockeyn. Vi är liksom vana med att spelare byter klubb och vet hur viktigt det är för lagkänslan att alla känner sig hemma. Det kommer ganska naturligt, menar David.
– Sen blir det ju ännu lättare att lära känna varandra när det inte bara är träning som gäller. Vi har en dag i juni som hela laget ska i väg någonstans och göra något som vi inte vet vad. Såna grejer brukar göra att man kommer ihop sig som grupp. Resor överlag, när man reser och bor tillsammans, det är alltid utvecklande för lagkänslan.

Och på tal om det är det nu "bara" omkring två och en halv månad kvar tills träningsmatcherna drar igång.
Först ut är en helg i och mot Sheffield (Steelers).
En detalj som dock Anton Karlsson verkar ha missat.
– Sheffield? Är du allvarlig? Ska vi till Sheffield?
– Ja, men det har vi ju pratat om, säger David, som i det här fallet verkar ha lite mer koll på läget.
– Inte jag i alla fall! Men det är klart, när ni pratade om det var väl jag och körde extra i gymmet. Som vanligt, haha.

Elin Broman