Damlaget till semifinal
Publicerad: 2014-03-01

Leksands damlag besegrade AIK och är nu i SM-semifinal. Avgörandet kom efter straffar och semifinalplatsen är den största framgången för damlaget någonsin.
– Det känns så fantastiskt, sa målvakten Julia Åberg, en av de stora matchvinnarna.

Jämna, täta kvartsfinaler som avgörs efter straffläggningen är tydligen Leksands och AIK:s melodi i det pågående SM-slutspelet. För dagens match blev något av en repris av den första kvartsfinalen: Leksand tog ledningen med 1–0. AIK kvitterade och matchen gick till förlängning.
Och precis som i torsdags blev förlängningen mållös och det hela fick avgöras på straffar.
– Jag tycker egentligen inte att vi spelar så bra idag. Vi gör inte det vi sagt att vi skulle göra. Men vi har enorma krigarhjärtan, sa tränare Christer Siik efter matchen.

"Ville gå in och bli hjälte"
Han och alla andra inne i Ritrops ishall fick se en helt annan straffläggning än den i torsdags. Då blev det bara ett mål. Den här gången satt fyra av de sex första straffarna och suddenstraffar väntade.
– Jag tyckte det kändes som spelarna inte var lika nervösa den här gången. De satte bra straffar allihop, sa målvakten Julia Åberg.
Avgörandet kom i fjärde straffomgången. Leksands Madeleine Hall åkte fram och drog AIK:s Minatsu Murase som var helt chanslös när pucken till slut kom.
– Vad jag tänkte? Jag ville gå in och bli hjälte. Men jag hade inte planerat så mycket, utan det bara blev något. Jag vet att hon brukar gå ganska långt ut så det gällde att lura henne, sa Madeleine efteråt.
AIK:s hade sedan en sista chans kvar – att sätta sin straff och överlista Julia Åberg. Men hon var säkerheten själv och tog Lisa Hedengrens skott. Saken var klar: Leksand slog ut AIK och laget tog sig äntligen förbi den där kvartsfinalen där tidigare slutspel strandat hela fyra gånger förut.
– Jag var faktiskt rätt så lugn och blev det allt mer ju längre matchen gick. Jag kände att pucken hade studsat vår väg och att turen var med oss, sa Julia.
Du har tagit så många straffar i de här två matcherna. Vad är hemligheten?
– Det handlar mycket om tajming. Att gå ut för att möta skytten.

Modo eller Linköping i semi
När det stod klart att det blir Leksand som spelar semi utbrast en vild segerglädje i det blåvita lägret. Laget kramades och föll ihop en enda jublande hög ute på isen. Väl inne i omklädningsrummet sjöng man ”För vi kommer från Dalarna och dansar daladans” så att det ekade i korridoren.
– AIK är ett bra lag med bra bredd, men vi måste verkligen göra något rätt som bara släpper in ett mål idag. Det här känns fantastiskt, menade tränare Christer.
Nu väntar lagets första semifinal någonsin. Mot vilka det blir är inte klart än. Modo och Linköping som kom etta och tvåa i serien får välja motståndare. Så för kvartsfinalsegrarna leksand och Munksund/skuthamn är det bara att vänta till på måndag förmiddag och se vart färden går nästa gång.
– Nu ska vi vara glada ikväll och lite i morgon också. Sedan på måndag är det bara att börja jobba igen, säger Christer.

AIK–Leksand 1–2 eft str (0–1, 0–0, 1–0, 0–0, 0–1)
Leksands målskyttar: Hanna Sköld, Madeleine Hall
Publik: 275