Leksands IF utsågs till årets varumärke i Dalarna med motiveringen: ”Med självinsikt och stort allvar har man lyckats återta kommandot över sitt varumärke. Med struktur, envishet och en urstark tro har man återsamlat sina krafter och är nu starkare än någonsin. Att framgångarna också infunnit sig visar än en gång att målmedvetenhet och strategi vinner i längden.”
För att utveckla Leksands IF, stärka både föreningen och hockeyns framtid så är de stora vinsterna för året:
Det ekonomiska resultatet för hela LIF koncernen är +/- 0 helt enligt budget och riktlinjer från styrelsen. Leksands IF moderföreningen redovisar ett positivt resultat på drygt en miljon kronor. Det egna kapitalet har stärkts något och är nu ca 25 MKR.
Tyvärr så lyckades inte Leksands IF behålla SHL platsen, trots att vi maximerade insatserna med alla tillgängliga resurser utan att riskera klubbens existens eller långsiktiga hållbarhet. Det var en tuff kamp mot klubbar med kommunalt subventionerad hallhyror och andra klubbar med högre centrala bidrag som valde en annan kortsiktig riskstrategi. För oss är Leksands IF som klubb större än ligatillhörighet eller kortsiktiga tvintäkter.
Leksands IF är starka sportsligt, organisatoriskt och ekonomisk inför kommande säsong. Målet är att ta tillbaka det som är vårt – en plats i högsta serien! Och fortsätta bidra med glädje, passion och dramatik till alla fantastiska Leksingar. Vad som än krävs – så gör vi det tillsammans!