Leksands IF rapporterar goda framtidsutsikter och ett ekonomiskt nollresultat för året
Publicerad: 2017-06-16
Vision 2019 innebär att Leksands IF ska vara en välmående förening när vi fyller 100 år. Inför den här säsongen kommunicerades följande: – Vi planerar så långt fram som till 2019 för tillfället. Och vi kommer inte att riskera klubbens framtida existens genom att dra på oss högre kostnader. Det är ett väldigt medvetet val. Vi försöker ha en större blick på det hela, så att vi ska vara starkare som förening och klubb 2019 än vi är idag.

Leksands IF utsågs till årets varumärke i Dalarna med motiveringen: ”Med självinsikt och stort allvar har man lyckats återta kommandot över sitt varumärke. Med struktur, envishet och en urstark tro har man återsamlat sina krafter och är nu starkare än någonsin. Att framgångarna också infunnit sig visar än en gång att målmedvetenhet och strategi vinner i längden.”

För att utveckla Leksands IF, stärka både föreningen och hockeyns framtid så är de stora vinsterna för året:

• Fler unga killar och tjejer börjar spela ishockey i Leksands IF
  • Juniorverksamheten har både höjt kvaliteten på eliten och ökat bredden med flera lag
  • Damerna är etablerade i SDHL och flera tjejer går på Hockeygymnasium
  • Antalet medlemmar har ökat med 25 % och närmar sig 10 000
  • Publiksnittet ökade till ca 6 000, vilket är lika många som invånare i centralorten Leksand
  • Ekonomin har stärkts

Det ekonomiska resultatet för hela LIF koncernen är +/- 0 helt enligt budget och riktlinjer från styrelsen. Leksands IF moderföreningen redovisar ett positivt resultat på drygt en miljon kronor. Det egna kapitalet har stärkts något och är nu ca 25 MKR.

Tyvärr så lyckades inte Leksands IF behålla SHL platsen, trots att vi maximerade insatserna med alla tillgängliga resurser utan att riskera klubbens existens eller långsiktiga hållbarhet. Det var en tuff kamp mot klubbar med kommunalt subventionerad hallhyror och andra klubbar med högre centrala bidrag som valde en annan kortsiktig riskstrategi. För oss är Leksands IF som klubb större än ligatillhörighet eller kortsiktiga tvintäkter.

Leksands IF är starka sportsligt, organisatoriskt och ekonomisk inför kommande säsong. Målet är att ta tillbaka det som är vårt – en plats i högsta serien! Och fortsätta bidra med glädje, passion och dramatik till alla fantastiska Leksingar. Vad som än krävs – så gör vi det tillsammans!

VD/Klubbdirektör Leksands IF Christer Plars