SHL-premiären är här!
Publicerad: 2022-09-17
Under sena lördagseftermiddagen är det äntligen dags för SHL-premiären borta mot Färjestad BK. Martin Karlsson ser fram emot att få möta de regerande mästarna direkt i inledningen av årets tävlingssäsong.

Klockan 18:00 släpps pucken i Löfbergs Arena i Karlstad då Färjestad BK och Leksands IF drabbar samman i SHL-premiären 2022/2023. Man gör det inför utsålda läktare med många vitblåa på plats, och Martin Karlsson ser fram emot kvällen.

-Det känns bra att det drar igång på riktigt. Det blir riktigt kul att få möta regerande mästarna direkt i premiären, och inte minst med den inramningen som blir i Karlstad. Jag har hört att det blir många leksingar på plats vilket känns riktigt inspirerande.

Martin Karlsson går in på sin 11:e säsong i herrlaget i Leksands IF, och med åren har han skaffat sig en hel del erfarenhet. Vad kan man då ta med sig med rutinen i en premiärmatch?

-Det man kan ta med sig med rutinen är kanske att inte sväva iväg alltför mycket bara för att det är en premiär. Det gäller att hålla sig på rätt sida av kanten när det kommer till taggning och känslorna i kroppen. Vi ska vara laddade och fokuserade på det vi ska göra, men inte falla över den kanten och bli för heta. Det ska bli kul att få kliva in i seriespelet, säger Martin Karlsson.

"Vi är redo"

Herrlaget spelade sin sista försäsongsmatch för drygt en vecka sedan då man besegrade MoDo Hockey efter förlängning, och sedan dess har de sista förberedelserna inför premiären skett på hemmaplan i Tegera Arena.

-Vi har haft en bra träningsvecka, så på det sättet känns det bra. Här på morgonen är det lite värmning på is hemma i Leksand och innan vi sätter oss på bussen blir det lite videgenomgång inför matchen. Det känns som att vi är redo för vad som komma skall.

Det är inte bara själva matcherna som drar igång för spelarna i och med starten av SHL. Även reseschemat påbörjas på allvar, och Martin Karlsson ser faktiskt fram emot att få börja tillbringa en hel del timmar ombord på bussar och flyg.

-Det är härligt att få se Sverige från bussfönstret igen. Det blir lite tid med iPaden och lite ljudbok på vägen ner till Karlstad. Det har sin charm att vara ute på resorna också, och det ska bli kul att dra igång med det riktiga spelschemat.

Som vanligt, avslutningsvis, vem avgör?
-Idag tror jag att Jon Knuts avgör!

Richard Brasar