Förlust mot Brynäs
Publicerad: 2022-02-25
Damlaget
Det stod mycket viktiga poäng på spel i Tegera Arena under fredagskvällen. Dessvärre för Leksands del följer samtliga tre poäng med bussen till Gävle då Brynäs vann kampen med 0-3.

Kvällens matchvärd Hälla Brandstation hade inför matchen fyllt upp restaurangen Puck Munthe i Tegera Arena där bland annat huvudtränare Mathias Olsson gästade sällskapet. Varken Olsson, publiken eller hemmalaget fick dock den starten av matchen som man önskat då Brynäs kunde ta ledningen med 0-1 redan efter 1:30 spelat och dessutom utöka till 0-2 efter drygt fem minuter spelat. Brynäsmålen i den första perioden gjordes dessutom av leksandsbekantingarna Emma Murén och Maja Nylén-Persson.

Den andra perioden kom att bli mållös trots att Brynäs gavs tre möjligheter till spel 5 mot 4. Leksand skapade en del möjligheter mot gästernas målvakt Ellen Jonsson under matchens gång, men var inte tillräckligt effektiva på de chanserna som gavs. I den tredje perioden kunde istället gästerna gå ifrån till 0-3 genom Josefin Bouveng efter drygt halva perioden avverkad, vilket också skulle bli slutresultatet denna fredagskväll.

-Vi tappar matchen redan i första perioden tycker jag när vi inte riktigt är med från start och inte är beredda på deras snabba spelvändningar. På grund av det får vi tidigt jaga från ett tvåmålsunderläge vilket vi inte rår på att ta tillbaka. Brynäs är väldigt individuellt skickliga och idag är de strået vassare än oss. Vi sätter inte de chanserna vi lyckas vaska fram heller, och det krävs när vi möter ett såpass bra motstånd, säger backen Ida Karlsson efter matchen.

Pressat tabelläge

Förlusten innebär att Leksand står kvar på 36 inspelade poäng efter 33 spelade matcher, vilket placerar laget på den åttonde och sista slutspelsplatsen. Bakom i tabellen jagar dock SDE som har ett poäng mindre än Leksand, men även två matcher färre spelade. Även Djurgården är inblandade i streckstriden då de, precis som Leksand, har 36 poäng på kontot men med 31 spelade matcher. Det kommer med andra ord bli en lika spännande som viktig kamp om de sista slutspelsplatserna, vilket tillika innebär att man undviker kvalspelet som lag 9 och 10 i tabellen tvingas till. För Leksands del återstår bortamatch mot MoDo Hockey på onsdag samt hemmamatcher mot AIK och just SDE under helgen 5-6 mars.

-Vi siktar på att ta 9 av 9 poäng i de matcherna som återstår givetvis. Det skulle sätta oss i ett hyfsat läge och sätta press på lagen vi slåss emot i tabellen. Kvala är ingenting vi vill göra såklart. Vi vill ta oss till ett slutspel och vi ska kämpa stenhårt för det. Det låter kanske som en riktig klyscha, men vi ska se till att gå ut och ha kul i de matcherna som är kvar av grundserien trots att vi har press på oss, avslutar Ida Karlsson.

Richard Brasar