Martin om den nya vinsten i CHL
Publicerad: 2021-09-02
Sveriges kanske bästa fjärdelina ordnade två mål i segern mot Slovan Bratislava borta i Slovakien i den tredje CHL-matchen. Martin Karlsson är hyfsat nöjd med kedjans insats. – Foppa och Jon var heta idag, säger forwarden efteråt.

Fredrik Forsberg, Jon Knuts och Martin själv låg bakom mycket i kvällens match. Fredrik gör det viktiga förstamålet och många framför Tv:n trodde nog att han blivit tvåmålsskytt vid 1-4.
– Nä, pucken tar på Jons byxa och styrs i mål. Så det var snyggt av Jon, säger Martin med ett stort leende.
Han tycker att Fredriks fina skott från blålinjen var det som skapade målet, men fortsätter skämtsamt.
– Jon var jäkligt tydlig med att det var hans mål.

Inte är Martin gammal

Ibland kan det vara så att de yngre spelarna är piggare på försäsongen. Att det är lite längre startsträcka för de mer rutinerade lirarna. Men det verkar inte vara fallet för dig och Jon?
– Va, kallar du oss gamla? Lite segare än vanligt har det kanske varit i år med ny utrustning och så, säger Martin glatt.
Han påpekar att de yngre spelarna håller honom och Jon på tårna. Martin låter lite generad över epitetet ”Sveriges kanske bästa fjärdelina”.
– Haha, jag vet inte det. Men vi spelar på våra styrkor. Gör vårt jobb. Och när det kuggar i så skördar det frukt, tycker trettioåringen som är nöjd med att det blev två mål ikväll.

Bjuder in Bratislava

Leksand spelade riktigt bra i första och tredje perioden. Mittperioden vann Slovan med 1-0.
– Vi slutar åka skridskor och drar ner på tempot, säger Martin som självklart inte är nöjd med det.
– I tredje skruvar vi upp igen. Men visst bjuder vi in dom lite onödigt.
Martin har en klar poäng …att Leksand gör hemmalaget bra, snarare än att de spelar upp sig.
– Vi gör en helt okej match, men det finns kvar att skruva på, tycker Martin självkrltiskt. Efter tre segrar är ett CHL-slutspel nära.
– Jo, men det är det gamla vanliga…en match i taget. Men självklart vill vi vinna gruppen, tycker Martin som inte vill ta ut något i förskott.

Stort stöd av tillresta Leksingar

Laget kom till Slovakien på onsdagskvällen. Så de har inte hunnit se så mycket av landet.
– Det blev en liten promenad på stan idag. Fint väder och jäkligt bra faciliteter vid den här sportarenan, säger Martin nöjt. Han betonar också det fina stöd han och laget hade i bortahallen ikväll.
– Det är så roligt med så många Leksingar på plats. Och då är det extra kul att vinna matchen när de är här.

Katharina Dalmalm