Ritola inför Dalakraft Open
Publicerad: 2021-06-02
Dalakraft Open
Tisdagen den 22 juni gör spelare från Leksands IF, Mora IK och IFK Rättvik (bandy), samtliga med viss förstärkning av lokala profiler, upp om vilket som är det bästa dalalaget. På schemat står golf och padel. – Det blir en härlig dag för en bra sak, summerar en spelsugen Mattias Ritola.

Golf- och padeltrupperna är i skrivande stund inte spikade, men i egenskap av inofficiellt padelproffs bör väl Mattias Ritola vara ett givet inslag i padeltruppen?
– Proffs är jag verkligen inte, men jag tycker att det är sjukt kul att spela, rättar Ritola, som säger sig ha dålig koll på hur det ser ut med padel- och golfskillsen i övriga dalaklubbar.
– Jag skulle kunna tippa på att vi, Mora och Rättvik har ganska snarlika förutsättningar, så det blir nog en jämn kamp. Men jag skulle tro att vi får till en hyfsat bra padeluppställning och i golfen tror jag nog att spelare som Emil Heineman och Oskar Lang kan sticka ut lite om dom får chansen, så visst går vi för segern.

Turneringen kommer att avgöras i Mora och Rättvik parallellt, och avslutas med en gemensam prisutdelning på Restaurang Moskogen i Leksand. Hela evenemanget kommer att arrangeras utan publik, men supportrarna kommer att kunna följa sina lag och spelare - och swisha sitt stöd där pengarna oavkortat går till kvinno- & tjejjourer i Dalarna.
– Hela den här grejen är ett väldigt fint initiativ och det är självklart att vi vill vara med och stötta en sån här sak. Vid sidan av att pengarna går till en bra sak blir det också kul att göra något ihop med både Mora och Rättvik, säger Ritola, som väntar med spänning på att få se den blåvita laguttagningen.

Någon som på förhand känns som någon som bör hålla sig borta från spel?
– (Jonas) Ahnelöv skulle nog vilja ge sig in i båda lagen, men… nej, han gör nog en större insats på sidan.

Enligt dig?
– Inte bara enligt mig, enligt alla, försäkrar Ritola, som precis som resten av laget för stunden tillbringar dagarna med försäsongsträning.
– Vi tränar i uppdelade gäng, främst med tanke på att minska smittspridning och allt sånt där. De yngre kör ihop och vi äldre kan träna lite när som helst på dagen. Kroppen känns bra tycker jag, och visst ser man redan nu fram emot en ny säsong, förhoppningsvis med publik. Det har verkligen varit speciellt att spela utan publik, och första matchen med tomma läktare glömmer jag aldrig.

Hur stor är längtan efter att få spela inför publik?
– Oerhört stor! Men man får väl en chock eller nåt när det väl är dags. Efter att ha spelat några matcher utan publik blev man ju liksom nervös bara av att se publikfigurerna på läktaren, haha.

Mer om Dalakraft Open
Dalakraft Open på facebook.

Elin Broman