Jule ställs mot tidigare lagen
Publicerad: 2019-10-17
Damlaget
– Poängen senast gav oss det där sista lilla självförtroendet som vi kanske har saknat. Nu ska vi se till att fortsätta på vinnarspåret och förhoppningsvis kan vi lämna jumboplatsen snart. Det säger målvakten Jule Flötgen inför helgens bortamatcher mot Göteborg och HV 71.

Efter den poängmässigt tunga starten kunde alltså Jules Leksand i lördagens bortamatch mot SDE äntligen spela hem säsongens två första poäng.
Jule, som räddade 33 av 36 skott i den matchen, hyllar sina lagkamraters insats, inte minst under slutminuterna.
– Dom brukar säga att jag räddar dom många gånger, men i slutet av den där matchen var det verkligen dom som räddade mig. Alla offrade sig för laget och det var så himla skönt att vi äntligen fick med oss poängen. Att vi kom tillbaka som vi gjorde i den matchen, och sedan avgjorde i förlängningen, det visar verkligen vilken fin moral som finns i det här laget.

Hur gick tankarna inför den matchen, efter åtta raka matcher utan poäng?

– Visst har det varit tufft och frustrerande många gånger, men det känns ändå som att vi i laget har varit medvetna om att vi skulle få det tufft i början av serien. Vi har ett till stora delar nytt och väldigt ungt lag, och vi alla har varit inställda på att det kommer att ta ett tag att spela ihop oss.

Hur märks det att ni har ett ungt lag?

– Exempelvis genom att vi har haft svårt att hålla tempot och koncentrationen uppe i 60 minuter. Vi har varit ganska omjämna i matcherna, men jag tycker ändå att vi har gjort framsteg på den fronten, match för match. Jag är jätteimponerad av våra unga tjejer, inte minst av våra tre 15-åringar: Tuva Kandell, Nicole Hall och Ida Karlsson. Dom är otroligt skickliga för att vara så unga, det blir spännande att följa deras utveckling.

Matchdags mot tidigare lagen

Jule Flötgen gör sig i skrivande stund redo för torsdagsförmiddagens målvaktsträning, och ser fram emot helgens utmaningar: nästjumbon Göteborg och serieledande HV71.
– Vi har två riktigt roliga matcher framför oss, som kommer att vara tuffa på olika sätt. Mot HV kommer vi säkerligen att få inrikta oss på mycket försvarsspel, så det gäller att vi spelar tight där och att vi samtidigt tar vara på de chanser som vi skapar framåt. Mot Göteborg kanske spelet blir mer jämnt, men där gäller det att vi vågar spela ut och hålla i pucken på ett annat sätt. Ärligt talat tycker jag att vi är det bättre laget där, så den matchen ska vi vinna, säger Jule, som faktiskt representerat såväl HV71 som Göteborg tidigare i karriären.
– Det stämmer, men båda lagen har tappat och fått in väldigt många spelare sedan dess. Jag kan inte påstå att jag har extra bra koll på just dom här lagen direkt, men självklart ska det bli väldigt kul att komma ner och möta dem, det ser jag fram emot.

Jule Flötgen gör sin tredje säsong i Sverige, men sin första i Leksand, och berättar att hon stortrivs i den blåvita byn.
– Jag kommer själv från ett ganska litet ställe, så jag har inget emot att det inte är någon storstad direkt. Jag trivs verkligen jättebra här, med både boendet på Moskogen och med allt som har med hockeyn att göra, menar Jule, som även har hunnit med att utforska Borlänge och Falun.
– Jag var till Borlänge och IKEA ganska precis när jag hade kommit hit, för att skaffa lite saker som jag behövde, och nu i veckan har jag faktiskt varit till Falun en sväng med mina föräldrar som varit här och hälsat på.

Vad stod på schemat i Falun?

– Bland annat åt vi mat på Blackstone. Jättegott, och det var dessutom gratis dessert, bara en sån sak, haha. Tydligen är det det på alla tisdagar, säger en nöjd Jule, som dock inte blev något större fan av vägen mellan Leksand och Falun.
– Nej fy vad tråkig den var, den kändes jättelång. Dessutom krockade vi nästan med en älg på vägen hem, så jag tror att jag håller mig därifrån ett tag, haha.

Till på tisdag i alla fall?

– Haha, ja precis, tisdagar hänger jag i Falun.

Elin Broman