Äntligen hemmamatch för damerna
Publicerad: 2019-01-08
Damlaget
Efter 2-1-segern borta mot HV71 i söndags är det under onsdagskvällen dags för första hemmamatchen på en månad. – Riktigt kul att få spela hemma igen, och extra kul att möta mitt gamla lag så klart, säger den assisterande lagkaptenen Anna Borgqvist inför mötet med Brynäs.

Senaste hemmamatchen spelades den 9 december, då Leksand besegrade SDE med 3-2.
– Det var så längesen nu att jag knappt minns det, haha. Vi har ju haft en hel julledighet emellan också, menar Anna, som har varit på resande fot under stora delar av uppehållet.
– Jag har bland annat varit i Stockholm och Skåne, och hem till familjen i Växjö några dagar. Det har varit en del åkande, men framförallt har det varit skönt med någon vecka ledigt från hockeyn. Jag tror att vi alla behövde det, det är viktigt att tänka på något annat än hockeyn ett tag också, och samla energi till det som väntar.

Första matchen efter uppehållet spelades i söndags, då leksingarna besegrade HV71 med 2-1 på bortais.
– Vi har spelat jämnt med HV hela säsongen känns det som, så det var skönt att vinna en tight match på deras hemmaplan. Det kan bli viktigt inför framtiden, menar Anna, vars lag nu parkerar på en fjärde plats i tabellen, efter 54 poäng på 28 matcher.
Onsdagens motståndare Brynäs, som har spelat tre matcher färre, ligger sjua på 32.
– Vi har inte mött Brynäs när de har haft Jennifer Wakefield i laget, så jag tror att vi kommer att ställas mot ett lite annat Brynäs nu än vad vi har gjort tidigare. De har en annan spets i laget nu, och har självklart fått självförtroende av det. Det blir alldeles säkert en jämn och tuff match, och jag ser verkligen fram emot nedsläpp.

Anna, som kom tillbaka till Leksand från just Brynäs inför den här säsongen, kanske dessutom ser fram emot onsdagens derby lite extra?
– Ja, det tror jag nog. Även om jag har hunnit möta Brynäs några gånger nu, så kommer det nog alltid att vara speciellt. Men som jag har sagt förut, det är skönt att stå på rätt sida rödlinjen nu, haha!

Vad har ni som inte Brynäs har?

– Jag kan tycka att vi har ett jämnare lag. Det är väl lite det som har varit vår styrka hela säsongen, att alla är med och bidrar.

Vem tror du kommer att glänsa lite extra i derbyt?

– Vår målvakt, Julia Åberg, gjorde en jättebra match mot HV71 och räddade oss flera gånger. Hon har verkligen hittat formen och kommer nog att få en avgörande roll i morgon.

Matchen spelas alltså på onsdag kväll, 19.00 i Tegera Arena. Det är frivillig entré till matchen, men känner du ändå för att skicka i väg ett bidrag till damorganisationen är swishnumret du söker 123 452 04 90. Vi ses i arenan!

Elin Broman