Inför HV71 borta
Publicerad: 2021-01-04
Ikväll ställs herrlaget mot HV71 på bortaplan med nedsläpp klockan 19:00 i Husqvarna Garden. Det blir veckans första möte av två lagen emellan, då man även möts på torsdag. Här är några noteringar inför kvällens match.

Under måndagskvällen ställs HV71 (12:a) och Leksands IF (9:a) mot varandra i säsongens andra drabbning lagen emellan. Det första mötet avgjordes i Tegera Arena den 27 oktober då HV71 tog samtliga tre poäng genom att besegra Leksand med 1-3.

Special teams
Faktum är att HV71, trots en betydligt tyngre första halva av årets SHL än de flesta förutspått, hittills är seriens bästa lag i numerärt överläge där smålänningarna förvaltar 28,40 % av chanserna. Även i numerärt underläge är dagens motståndare effektiva att döda tid då de med 79,49 % avklarade numerära underlägen är seriens fjärde bästa lag i spelformen.

Leksand inledde å sin sida säsongen med att vara hypereffektiva i powerplay, och även om utdelningen avtagit något är man fortfarande på övre halvan av sammandraget då man med 25,84 % i numerärt överläge är seriens 6:e bästa lag i effektiviteten. Även när det kommer till numerärt underläge är Leksand ett av de bättre lagen då man klarar av 77,78 % i boxplay vilket just nu ger en femteplats i sammandraget.

Skott på mål
När det kommer till skott som går på mål är det skilda världar mellan kvällens motståndare. HV71 har hittills under säsongen skjutit 677 skott på mål under sina 27 matcher vilket är näst minst i SHL, där bara Brynäs skjutit färre skott på mål. Jönköpingslaget gör mål på 10,49 % av sina skott på mål.

Leksand å andra sidan har skjutit 893 skott på mål under sina 27 matcher vilket är det högsta antal skott på mål i snitt per match med drygt 33 skott/match. Bara Frölunda har skjutit fler skott på mål totalt, men då har Göteborgarna tre matcher fler spelade. Effektivitetsmässigt finns det dock en hel del förbättringspotential då Leksand har sämst effektivitet såhär långt i SHL, och gör mål på 8,17 % av sina skott på mål.

Snälla lag som möts
Det är, som nämnts ovan, två lag som bemästrar numerära överlägen respektive underlägen på ett bra sätt. Frågan är dock hur mycket av de spelformerna vi kommer att få se i kvällens match. Det är nämligen seriens två "snällaste" lag som möts under måndagskvällen. HV71 leder fair play-ligan med 7,33 utvisningsminuter i snitt per match, medan Leksand är tvåa i sammandraget med 8,19 utvisningsminuter per match.

Kvällens match startar klockan 19:00, och du ser matchen på C More Live 5 eller via stream från C More.

Richard Brasar