LIF-TV: Vision och organisation
Publicerad: 2018-04-24
Leksands IF
Under tisdagens Halv Ett med Leksands IF medverkade föreningens klubbdirektör/vd Christer Plars och herrlagets lagledare Christer Siik. Plars berättade bland annat om styrelsens utvärdering av den gånga säsongen och riktlinjerna för de kommande åren.

Den grundliga utvärderingen har bland annat resulterat i en del mindre korrigeringar i föreningens vision. Exempelvis har en ny punkt förts in, som går ut på att föreningen ska ha en aktiv roll i arbetet med att skapa ett levande hockeysverige, med fokus på hållbar utveckling.
Damlaget ska fortsatt vara ett topplag i SDHL, och för herrlagets del är siktet inställt på en topp 4-placering. Säsongen ska handla mycket om utveckling, och målet är att herrlaget säsongen 2019/2020, det år som föreningen fyller 100 år, ska vara med och tävla om en plats i SHL.

Vision 2019 sammanfattas så här:
Leksands IF ska:

• Ha ett herrlag som når en topp 4-placering i HockeyAllsvenskan.
  • Präglas av unga spelare med stor potential. Fokus ska ligga på utveckling.
  • Prioritera egna juniorer/spelare.
  • Vara redo att tävla om en SHL-plats säsongen 2019/2020, den säsong då klubben fyller 100 år.
  • Ha ett damlag i toppen av SDHL.
  • Vara en ledande klubb för juniorer.
  • Erbjuda Sveriges bästa hockeymiljö för ungdomar.
  • Ha en aktiv roll i arbetet med att skapa ett levande hockeysverige, med fokus på hållbar utveckling.
  • Fortsatt ha en ekonomi i balans, oavsett division.

När det gäller organisationen kommer Leif Carlsson inte längre att vara sportsligt ansvarig. Christer Siik kommer att ha det operativa sportsliga ansvaret för herrlag, damlag och juniorer, och tillsammans med Leif Carlsson och Jens Nielsen titta mer specifikt på herrlaget.
Jens Nielsen fortsätter också som assisterande tränare, och Jonas Levén fortsätter som målvaktstränare.

Ökade resurser kommer att läggas på fyssidan. Tommy Fredriksson fortsätter som fystränare, men det kommer även in en förstärkning i form av Jesper Gillerås.

På tränarsidan är det i övrigt sedan tidigare klart att Ulf Hedberg tar över föreningens damlag.
– Han har väldigt mycket kontakter på damsidan, både i Sverige och utomlands, och kommer att göra något riktigt bra av det här, det är jag säker på, säger Christer Siik.

Ny huvudtränare för J20-laget är Christer Olsson, som agerat såväl spelare som tränare även tidigare i karriären.
– Christer har mycket kunskap och stor rutin och det är jätteroligt att han är tillbaka i föreningen.
J18 tränas, liksom föregående år, av Patrik Andersson.
– Han har gjort och gör ett fruktansvärt bra jobb. Jättekul att han stannar i föreningen.

Se hela Halv Ett med Leksands IF här

Elin Broman