Tre forwards klara för Leksands IF Dam
Publicerad: 2016-08-17

Leksands IF kan idag meddela att Jenna Suokko, 21, ansluter till föreningens damlag inför den stundande säsongen.  Klart är även att Hanna Sköld, 19, samt Iveta Koka, 34, stannar i Leksands IF.

Jenna Suokko kommer ursprungligen från Tammerfors i Finland där hon även inledde sin karriär i klubben Ilves. Efter två starka säsonger i Ilves mellan 2010-2012, med sin poängbästa säsong 2011-2012 då hon stod för 31 poäng på 31 matcher, gick flyttlasset 16 mil norrut till det mindre samhället Kuortane för spel i Team Oriflame där de kommande två säsongerna spenderades för Jennas del. Inför säsongen 2014-2015 återvände Jenna till moderklubben Ilves där hon tog ytterligare steg i utvecklingen vilket belönades med uttagning till finska landslaget. Totalt blev det 14 A-landskamper under säsongen 2014-2015 för Jenna Suokko. Under fjolårssäsongen spelade Jenna för Olds College i den kanadensiska ligan ACAC (Alberta Colleges Athletic Conference). Från sin tid som junior bär Jenna med sig meriten att ha spelat J18-VM tre år i följd för Finland. När hon nu inleder sin sejour i Leksands IF gör hon det med ett ettårskontrakt.

Glädjande är även att det nu står klart att Hanna Sköld stannar i Leksands IF. Hanna är uppvuxen i Avesta i södra Dalarna där hon inledde sitt hockeyspelande i Skogsbo SK. Efter sina ungdomsår då hon spelade med både pojkar och flickor i såväl Skogsbo SK som i Avesta BK bytte hon inför säsongen 2013-2014 klubbadress till Leksands IF då även gymnasiestudierna på Leksands Gymnasium inleddes för Hannas del. Under båda sina två första år som junior blev Hanna uttagen att representera Sverige i J18-VM. Sitt riktiga genombrott fick Hanna Sköld under fjolårssäsongen då hon stod för hela 32 poäng på 36 matcher i Riksseriens grundspel för Leksand vilket även belönades med flertalet framträdanden i Sveriges A-landslag under vintern. Säsongen kröntes sedan även med spel för Sverige i A-VM i Kamloops, Kanada. Hannas nya kontrakt med Leksands IF gäller den kommande säsongen.

Den tredje spelaren att presentera för dagen är Iveta Koka, mångårig landslagsspelare från Lettland. Iveta kom till Leksand inför säsongen 2012-2013 från DHC Langenthal i Schweiz. Hon har tidigare även representerat HC Lugano. Iveta har representerat Lettland vid flertalet tillfällen i såväl EM- som VM-turneringar genom åren. Sitt första mästerskap för Lettland gjorde hon redan 1995. I årets upplaga av Leksands IF får hon sällskap av ytterligare två spelare från Lettland som redan står under kontrakt i form av Ilze Bicevska och Liga Miljone. Ivetas nya kontrakt med Leksands IF sträcker sig över den kommande säsongen.

Richard Brasar