Åkerblom coachar U17-landslaget
Publicerad: 2018-05-18
Den före detta Leksandstränaren Markus Åkerblom är klar som ny förbundskapten för det svenska U17-landslaget. – Jag ser fram emot att få jobba med spelarutveckling, säger Markus, som inleder sitt uppdrag med ett läger i Falun i slutet av maj.

Markus Åkerblom, som under den aktiva spelarkarriären representerat Leksands IF under ett flertal säsonger, blev klar som huvudtränare för föreningens herrlag inför den gångna säsongen.
Den hockeyallsvenska säsongen hann dock bara bli åtta matcher gammal innan Åkerblom fick lämna sitt uppdrag.
– Jag har försökt att lägga det där bakom mig, men självklart kändes det långt ifrån bra. Hela mitt vuxna liv har jag haft en dröm om att få träna Leksands IF. När jag sedan äntligen får chansen, så får jag det i åtta matcher och sen är det slut… Det var en väldigt tom känsla efteråt, men samtidigt visste jag ju vad jag gav mig in på. I den här branschen är det resultaten som styr, även om jag personligen tycker att man ska jobba mer långsiktigt, menar Markus, som i slutet av säsongen gjorde comeback som tränare.
– Jag fick i uppdrag att hålla Tingsryd kvar i HockeyAllsvenskan, vilket vi lyckades med, så det känns jätteskönt. Det var jätteroligt att få möjligheten, och bra för självförtroendet att få chansen igen och att få vinna matcher och klara kontraktet. Jag fick erbjudande att stanna den här säsongen också, men det passade tyvärr inte riktigt med livet i övrigt.

I stället blir Markus Åkerblom nu alltså huvudcoach för det svenska U17-landslaget. Ett hedersamt uppdrag som han givetvis ser fram emot:
– Det är väl ingen hemlighet att jag helst av allt hade velat stanna kvar i Leksands IF, men nu är det som det är och det här känns jättespännande. Självklart känns det roligt att bli handplockad till ett sånt här uppdrag.

Vad ser du mest fram emot?

– Det ska bli roligt att få komma tillbaka till att utbilda spelare och att jobba mer långsiktigt. Mycket fokus kommer att ligga på utbildning och utveckling och jag ser fram emot att sätta igång.

I och med detta skiljs Leksands IF:s och Markus Åkerbloms vägar åt för den här gången. Tack för den här tiden och lycka till på det nya jobbet, Markus!

//Leksands IF

Elin Broman