Karlberg inför SHL-premiären
Publicerad: 2021-09-11
Ikväll är det äntligen dags för SHL-premiären säsongen 21/22 när IF Malmö Redhawks gästar Tegera Arena. Mikael Karlberg berättar om förberedelserna, om att fått in två nya pusselbitar i laget samt vem han tror avgör premiären.

Klockan 18:00 under lördagskvällen går herrlaget in i nästa fas av säsongen då tävlingsspelet i CHL byts ut mot SHL. För den assisterande tränaren Mikael Karlberg är det en efterlängtad dag.

-Man har gått och längtat efter det här, så det känns bra. Det ska bli väldigt kul att komma igång.

Laget reste hem från CHL-äventyret på europeisk mark under söndagseftermiddagen och kvällen, och under veckan har fokuset fullt ut legat på att vara så väl preparerade som möjligt inför lördagskvällens uppgift. Mikael Karlberg är nöjd med förberedelserna.

-Vi hade ledigt i måndags men sedan har vi tränat på hela vägen fram till idag, så vi har haft bra förberedelser under veckan. Nu väntar en riktig urladdning idag, och sedan får spelarna lite ledigt imorgon.

"Mer intensivt"

När laget nu går in i nästa del av säsongen gör man det med positiva resultat i ryggen då samtliga fyra CHL-matcher hittills under säsongen slutat med idel segrar. Det är något man ska ta fasta på inför kvällens drabbning, menar Karlberg.

-Vi ska försöka fortsätta med det vi gjort bra i CHL-spelet och bygga vidare på det. Det är en lång säsong, men jag tycker att det har sett ganska bra ut överlag än så länge. Jag hoppas att vi kan fortsätta på den linjen.

Att spelet mot europeiska lag, jämfört med inhemskt motstånd, skiljer sig en del är givetvis en faktor inför det kommande SHL-spelet. Det är något man från ledarhåll även poängterat för spelartruppen.

-Vi har pratat om att det förmodligen kommer bli lite mer intensivt i SHL, och att vi kommer att möta lag som spelar mer liknande som vi gör. Vi har i alla fall förberett killarna på det, berättar Mikael Karlberg.

Camper och Thomas in i laget

För en vecka sedan landade även såväl Carter Camper som Ben Thomas på svensk mark, och de har båda funnits med under de förberedande träningarna inför kvällens match. Mikael Karlberg är spänd på att få se dem på isen i Tegera Arena.

-Det har sett bra ut för båda två, och det är väldigt kul att ha dem här. Det ska bli spännande att se båda i matchsituationer. Camper vet vi ju var vi har, och vi ska hjälpa Ben att få en okej start och komma in i spelet i SHL på ett bra sätt.

Avslutningsvis, som vanligt, vem avgör ikväll?
-Jag tror att det blir Emil Heineman idag, avslutar Mikael Karlberg.

Richard Brasar