Heineman om matchen i Stockholm
Publicerad: 2020-02-20
Junioren Emil Heineman tycker att det var roligt att spela på Hovet när hans Leksand mötte Djurgården på torsdagskvällen. Den kraftfulla hemmaklacken skrämde inte artonåringen. – Det var riktigt kul. Och särskilt att det var så många leksingar på plats, säger Emil som så klart önskat sig en bortaseger.

Emil Heineman debuterade i Leksands herrlag i december 2019. Eftersom han snabbt visade framfötterna var det många som ville se mer av artonåringen i SHL. Men det blev bara två matcher eftersom Emil ville ha kvar möjligheten att spela på college i USA.
– Jag ville inte stänga dörren inför nästa säsong. Men jag har inte motivationen att plugga vidare just nu,så jag har bestämt mig för att det inte blir college, berättar Emil vars agent då informerade Leksands sportchef Tomas Johansson att Emil var tillgänglig för spel igen.
Det märks att Emil gillar att han kan koncentrera sig på hockeyn här och nu.
– Och jag behöver inte tänka på prov och sånt som annars krävts inför spel på college.

J20 eller SHL

J20 går som tåget och ligger tvåa i Superelit-tabellen. Mycket tack vare Emils 41 poäng på 29 matcher. Är det svårt att välja mellan dom och herrlaget?
– J20 har ledig helg nu, så det passar bra. Men annars är det rätt tufft att välja. Men det är upp till tränarna var jag ska spela, säger Emil som självklart gärna spelar SHL-hockey.
– Jo det lockar mest, men samtidigt är det en så rolig grupp i J20.

Vad säger du om matchen ikväll?
– Jag tycker att vi spelar bra i första perioden. Att vi har fem sex minuter där vi är inne och mejar ner dom. Vi hinner byta in flera olika kedjor och de kommer inte ur zon, säger Emil om perioden som Djurgården, trots bra Leksandspel, ändå vinner med 2-1.
– Vi hade lägen för att det skulle kunna stå 3-2 till oss efter första tjugo, säger Emil besviket.
Ett glädjeämne är ändå Patrik Zackrissons mål i powerplay. Ett mycket efterlängtat mål.
– En bra kanon! Det är härligt att det släpper lite i den spelformen, tycker Emil som hoppas att laget kan bygga vidare på det.

Lär av Lang

I en tidigare intervju med leksandsif.se berättade Emil att han gärna ser och lär av mer rutinerade spelare i herrlaget. Då lyfte han fram den här matchens andra målskytt Oskar Lang som inspirationskälla.
– Hans snabba sätt att vrida och vända. Men samtidigt måste jag göra min grej, säger Emil bestämt.
Ledarna har visat video och pratat med Emil för att förbereda honom för seniorspelet.
– Jag har fått mycket hjälp. Både av spelare och ledare, säger Emil som nu spelat sin fjärde seniormatch.

Vad kan du ta med sig från den här matchen?
– Att trots att de får ett tidigt mål så bjuder vi ändå upp och vi störs inte av deras läktartryck. Vi har våra fans med oss och det är roligare att det är så här än att spela för tomma läktare.

Katharina Dalmalm