Tobbe gillade inledningen
Publicerad: 2018-08-30
Leksand mötte Tingsryd i torsdagskvällens träningsmatch. Inledningen såg bra ut för masarna, men sen tog smålänningarna över och vann till slut med 3-2. Matchens första målskytt, Tobbe Forsberg, rosar period ett, men är inte nöjd med resten. – Sen faller vi in i deras tempo och tappar vårt eget spel

Forwarden Tobbe Forsberg kommer snart inledda sin åttonde raka säsong i Leksand. I kväll hade han och laget åkt till Kristinehovs ishall i Säter för att spela mot Tingsryd. Samma lag som står för motståndet i seriepremiären 21 september. Och det blev en hel del småtjafs i matchen. Tingsryds back #92 Charlie Dodero var inblandade i flera situationer.
– Det finns alltid spelare som snackar mycket. Men det är inget jag la nån vikt vid, säger Tobbe lugnt.
Men han vet att många lag kommer att försöka få Leksand ur balans i höst.
– Det är det viktigaste med en sån här match. Att vi ska vara trygga i vårt eget spel och inte bli påverkade av dem, förklarar Tobbe.
Han är inte nöjd med hur laget lyckades med det i dag, men tycker att de ändå är på rätt väg.

Bra inledning

Leksand inledde starkt och Tobbe gjorde mål i powerplay efter drygt tre minuter. Målet kom i numerärt överläge och Tobbe låter nöjd när han beskriver baljan.
– Jag får en bra pass av (Erik) Aterius. De släpper en lucka i mitten och jag försöker få upp pucken högt. Det var gött att trycka dit den, säger Tobbe glatt.
Senare i perioden ska Oskar Lang göra 2-0 på en pass från Mattias Karlsson. Men sen tog det roliga slut.
– I första perioden håller vi oss till det vi pratat om. Vi är noggranna runt defensiv och offensiv blålinje och tappar inte puckar där, säger Tobbe.
Han menar att laget sen blir för nonchalanta och tappar för mycket till spelvändningar runt linjerna.
– Vi ger dem för många lägen.
Leksand tar ut målvakten Axel Brage med två och en halv minut kvar. De trycker på bra men lyckas inte komma närmare en kvittering än ett ribbskott från Tobbe.

Slätstruket

Tobbe tycker inte att någon spelare stack ut i kväll. Att de allihop var rätt slätstrukna. Han låter mer glad när leksandsif.se frågar om hur det var att spela i Kristinehovs ishall.
– De är charmiga de här hallarna vi spelar i på försäsongen. Det ger flashbacks till när man själv växte upp, säger Tobbe.
Trettioåringen tycker att det är kul att träffa på unga hockeykillar och spelare från de lokala lagen efteråt.
– Det är bra att vi inte bara spelar i stora arenor. Att vi också kommer ut till andra ställen, avslutar Tobbe.

Katharina Dalmalm