Linus glad över poängen
Publicerad: 2020-01-09
Det blev två viktiga poäng i torsdagskvällens hemmamatch mot Linköping. Leksands center Linus Persson är glad över segern på straffar. – Det blir dur istället för moll till slut, säger den lugne värmlänningen.

Linus tycker att den första perioden var en av de bästa Leksand spelat på länge. Och att det står 1-0 är inte orättvist efter tjugo minuter.
– Vi har inte varit bortskämda med mål de senaste matcherna så det här var viktigt, säger Linus om Mattias Ritolas fina kasse.
– Vi spelade intensivt och vände spelet snabbt, summerar Linus inledningen. I den andra perioden fick Linköping mer luft under vingarna men lyckades inte få in någon puck bakom målvakten Janne Juvonen.
– Vi drar ner på farten och blir omständliga, tycker Linus.

Knät i fara

I mittperioden tappar Linus skäret i en närkamp och far in i sargen vid sitt eget avbytarbås. Det såg inte alls bra ut.
– Nä, det var ingen härlig smäll om man säger så, menar Linus och grimaserar.
Trettiofyraåringen tillägger med ett skratt att han börjar bli gammal och inte är lika smidig längre.
– Men nu efteråt känns det bra så det är ingen fara, säger Linus som var tillbaka i spel rätt snabbt efter smällen.

LHC tar ledningen

I tredje perioden gör Linköping två mål och ser ut att ta hem tre poäng i bottenmatchen.
– Det är kanske så att vi omedvetet spänner oss. Att man kramar klubban lite hårdare. Vi vet ju var vi ligger i tabellen och vilket behov vi har av poäng, förklarar Linus.
Men han är stolt över laget som kan resa sig och kvittera matchen med knappt tre minuter kvar.
– Det här hjälper till att bygga självförtroende. Att vi lyckas med det, säger Linus som önskar att laget kunde vinna några segrar på raken för att ännu mer öka på lagets självkänsla.

Ni har haft svårt att vinna mot LHC tidigare, varför vann ni idag?
– Alla lag har nog boogey-teams. Vissa lag passar en sämre. Idag var kanske en tillfällighet. Det såg inte bra ut vid 1-2. Men vi rasar inte ihop som vi gjort en del matcher den här säsongen, säger Linus bestämt.
Han får se Jon Knuts kriga in pucken i offensiv zon. Passa den till Martin Karlsson som får pucken till Jonas Ahnelöv. Backen sätter den stenhårt i mål.
– Jonas är en rejäl och stabil back och det var kul att han får vara med när det avgörs. Och så bröderna Grävling som kämpar i förarbetet, säger Linus om kvitteringsjublet.

Abbott avgör

Övertiden blir mållös och det hela avgörs på straffar. Båda lagens målvakter räddar sina fem första.
– Janne har verkligen kommit igång. Han ger oss chansen att vinna matcher. Och allt sånt är positivt för oss att ta med oss, säger Linus som återkommer till hur viktigt det är för laget att hitta saker att stärka självförtroendet med.
Till sist har Leksands forward Spencer Abbott möjlighet att bli hjälte. Juvonen har räddat Jarno Kärkis straff och Leksand kommer få två poäng om Abbott sätter sin.
– Det var viktigt för oss att vinna för första gången på straffar. Och så kul för Spencer att göra poäng. Det är aldrig fel, säger Linus glatt.

Rögle på lördag

Linus och resten av laget har en lååång bussresa ner till Skåne i morgon fredag att se fram emot. Laget möter Rögle i en tuff bortamatch på lördag. – Man vet vad som väntar, jag har åkt en del buss förut, säger Linus som hälsar att finns det bara kaffe så är det ingen fara.

Katharina Dalmalm