Den här veckan startar vår försäljningsavdelning på företagssidan sin försäljning inför säsongen 21/22. Bland annat finns loger, terrassbord, exponering och företagssäsongskort på menyn och efterfrågan är stor inför kommande säsong trots Coronapandemin.
-Ja, vi har fått en hel del förfrågningar från våra partners inför kommande säsong. De är ju vana att vi startar redan i januari med införsäljningen och ibland tidigare än så. Nu har vi ju en pågående pandemi att ta hänsyn till och vi har ju såklart försökt köpa oss extra tid för att ha något på fötterna inför kommande säsong. Men efterfrågan är stor och då ska vi se till att tillmötesgå våra partners önskemål. Folk ser väl ljuset i tunneln med tanke på att vaccinet nu finns på marknaden, säger Patric Skoglund som är ansvarig för företagsförsäljningen.
Känns det märkligt att starta försäljningen utan att ha alla pusselbitar på plats i dessa tider?
-Självklart är det inte optimalt även om det ser ljusare ut nu än för ett halvår sedan. Men förhoppningsvis finns det ett liv efter pandemin också och skulle vi inte starta vår försäljning nu så blir det tufft att snurra föreningshjulet fullt ut kommande säsong. Vi har ett ansvar att se till att intäkterna blir så bra som möjligt och utifrån det jobbar vi hårt varje dag.
Hur har försäljningen gått den här säsongen under rådande pandemi?
-Jag måste säga att den gått över förväntan. Framförallt tycker jag att vi haft en bra dialog med våra partners vilket gjort att vi fått behålla väldigt stora delar av intäkterna. Tyvärr är det många säsongskortsinnehavare som inte fått se någon match live, och det gäller ju samma sak på privatsidan. Däremot har mycket av exponeringen fungerat bra, vi har blivit tvungna att jobba på ett annat sätt och vrida om våra produkter. Till exempel har vi gjort väldigt många produkter digitala. Det har varit en tuff men samtidigt nyttig utmaning.
Under den innevarande säsongen har herrlaget stått för en stark säsong resultatmässigt vilket också fått effekten att intresset för till exempel plats i loger och terrassbord är stort. Faktum är att det just nu är kö till just dessa alternativ.
-Ja, det stämmer faktiskt. Under mina snart sex år i föreningen är det något helt nytt i alla fall. Vi har alltid haft bra beläggning, ingen loge står tom, men vi har tidigare valt att ha några matchloger, inklusive vår bastuloge, öppna för bokningar för enskilda matcher. Det tror jag att vi kommer att ha kommande säsong också då det verkligen fyller en viktig funktion, men kanske inte i samma utsträckning som tidigare säsonger. Vi provar att hitta nya koncept hela tiden som passar marknaden och den efterfrågan som finns.
Vad önskar du dig mest av allt just nu?
-Vår General manager Thomas ”Tjomme” Johansson har varit väldigt nöjd med det han fått i sin kassakista de senaste säsongerna och det är klart att jag hoppas och tror att vi kan öka intäkterna ytterligare så att sporten får så bra förutsättningar som möjligt och att vi på det sättet får starka representationslag. Hela föreningen har tillsammans med våra partners och fans verkligen tagit stora kliv de senaste åren och jag hoppas att vi kan fortsätta på den inslagna vägen. Sen önskar jag mig mest av allt att pandemin får ett slut så att vi kan släppa in alla underbara supportrar i Tegera arena igen. Jag får gåshud bara jag funderar på hur stämningen skulle vara då.