J20 laddar för sista grundseriehelgen
Publicerad: 2019-12-05
Junior
I helgen väntar de tre avslutande matcherna för Leksand i J20 SuperElit Norra som är grundserien före juluppehållet. Skellefteå AIK kommer på besök fredag samt lördag, och på söndag står Luleå HF för motståndet. Alla tre matcher spelas i Tegera Arena. Per Bäcklin delar med sig av sina tankar inför helgen.

Under den föregående helgen var Leksands IF J20 på turné till Stockholm där man mötte AIK på Ritorp två gånger om, och sedan avslutade med att möta Djurgården på Hovet under söndagen. Det blev poäng i alla tre matcher för Leksand, om än i en fallande skala där man tog 3 poäng på fredagen, 2 på lördagen och 1 på söndagen. Assisterande tränare Per Bäcklin summerar matcherna.

-Vi hade en bra helg i Stockholm förra helgen. I den första matchen mot AIK var vi tillbaka i spelet vi verkligen vill spela, vi vågade släppa pucken och låta den gå mellan varandra. Vi spelade oss ur de flesta situationerna som var och gjorde det riktigt bra. Dessutom mötte vi ett AIK som också ville spela riktig hockey, så det var bra.

-I den andra matchen kommer vi inte upp i riktigt samma nivå som under fredagen, men vi jobbar ändå hårt och lyckades få två poäng med oss. Det var starkt av oss att kunna kvittera sent i ordinarie tid och kunna ta bonuspoängen. Vi blev ju klara seriesegrare dagen innan så det kanske spelar in lite också, att man blir lite mätt. Men det var ingen dålig match på något vis.

-Matchen mot Djurgården på söndagen var ju lite av en seriefinal eftersom de ligger tvåa i serien. Jag tycker att vi var överlag lite bättre än Djurgården trots att de vann till slut. Det var ett bra motstånd för oss och säkert en rolig match att titta på för de som var där. Vi lyckas ändå ta en poäng där så det var okej, säger Per Bäcklin.

Stark höstsäsong

Som tidigare nämnt så är Leksands IF J20 klara seriesegrare redan innan den avslutande helgen. Laget har tagit 59 poäng på 24 matcher och har en målskillnad på närmast otroliga +70. Per Bäcklin förklarar hur det kan komma sig att man gjort en sådan bra grundserie.
-Killarna i laget trivs verkligen med att komma till jobbet varje dag. Vi tränar hårt. Riktigt hårt. Ofta är träningarna till och med tuffare än matcherna, så vi gör bra saker hela tiden. Vi törs spela det spel vi vill göra och spelarna är inte oroliga ute på isen. Det är helt okej att misslyckas ibland för att kunna lyckas och det märks. Vi spelar en sevärd hockey med mycket passningar och stort mod på planen.

Avslutningen kvar innan juluppehållet

I helgen får man norrländskt besök i Tegera Arena då Skellefteå och Luleå kommer på besök. Det är två lag som garanterat kommer att bjuda upp till hårda kamper, och dessutom finns all möjlighet till välspelade matcher menar assisterande tränaren Per Bäcklin.
-Varken Luleå eller Skellefteå är helt klara för J20 SuperElit Top 10, den bättre serien efter jul, så de kommer såklart att köra stenhårt för att ta sig dit. Vi kommer definitivt att få känna på hårt motstånd. Vi har mött Skellefteå en gång tidigare under säsongen, och det var en fantastiskt bra match med två lag som verkligen ville spela bra hockey. Lyckas vi med det igen så kommer det att vara väldigt sevärd hockey som jag tycker att man ska komma hit och se.

Med tanke på att man redan är klara seriesegrare och därmed även går vidare till den bättre J20-serien efter jul kan man ju ställa sig frågan hur spelare och ledare gör för att motivera sig inför den avslutande helgen. Det visar sig dock att det finns en hel del kvar att spela om mot såväl Skellefteå som Luleå.
-Vi måste slå både Skellefteå och Luleå här i helgen för att ha plusstatistik mot dem i grundserien, och det vill vi såklart ha. Vi vann mot Skellefteå borta, men ska ju möta dem två gånger nu i helgen så där måste vi vinna minst en av matcherna. Luleå är ett av få lag som vi förlorat mot i år, och vi har också en övertidsseger mot dem sedan tidigare, så även mot Luleå måste vi vinna på söndag för att behålla plusstatistiken mot, avslutar Per Bäcklin inför helgen.

Helgens matcher för J20
Fredag 6/12 19:00