Knuts om första finalmatchen
Publicerad: 2018-03-09
Det blev förlust i den första matchen i HockeyAllsvenska finalen. Leksands Jon Knuts vill trycka på det positiva i matchen, men är så klart inte nöjd med resultatet. – Båda lagen gör en bra match.

Jon själv inledde målskyttet drygt tre minuter in i första perioden. Backen Filip Johansson fick igenom ett skott.
– Och Tobbe (Forsberg) har bra sinnesnärvaro och får fram pucken till mig. Det är jättebra jobb av hela femman, säger Jon om 0-1.
Det blev en jämn tillställning och de första tre perioderna slutade 1-1. Leksingarna låg under i tredje perioden. Men backen Austin Madaisky kvitterar till 3-3.
– Det är starkt av oss att komma tillbaka där. I förlängningen drar de det längsta strået, säger Jon besviket.

Det var mycket känslor i kvällens match?
– Ja, det är inte bara en match. Det är början på en serie där alla vill markera, säger Jon.
Domarna hade fullt upp med smågruff, skott efter avblåsning och hakningar.
– Jag trodde det skulle bli bättre med tvådomarsystem, säger Jon diplomatiskt.
Han tycker att det var svårt att veta vilken nivå som gällde.

Hur var det innan matchen? Nervöst?
– Jag kan bara tala för egen del men nej. Tycker att det var en skön sammanbitenhet i gruppen innan, säger Jon.

Jons kedja bra som vanligt

Jon, Tobbe Forsberg och Martin Karlsson gör en bra insats i matchen. Vad tycker Jon själv?
– Jag är hyfsat nöjd. Vi kan höja oss lite till. Vi behöver parkera mer i anfallszon. Vi var inte riktigt där idag, menar Jon.
Han tycker att hela laget gör en stabil insats och att alla bidrar.
– Det är ingen som sticker ut mer än någon annan.

Vad säger du om Johan Porsbergers straff?
– Det var strongt att sätta den! Han har ju mött Haukeland i två år på träning så det är inte bara att gå in och göra mål, säger Jon.
Timrås målvakt Henrik Haukeland spelade i Leksand 2015-2017. Alla Leksandsfans minns säkert när han stod på huvudet i kvalet mot Modo 2016. I kvällens match såg han ändå hyfsat mänsklig ut.
– Vi har pratat om att gå in med mycket folk på mål och störa honom, menar Jon.

Hyfsat nöjda

Det märks att Jon inte tycker att laget var utspelat. Tvärtom så finns det mycket positivt att lyfta fram. Han säger att det var en rolig match att spela och att Leksand i spelet fem mot fem stod upp bra.
– Vi sa det efteråt att vi gör en bra bortamatch och det tar vi med oss till söndag. Vi får se det här som en investering till nästa match. Det enda vi inte tar med oss är en seger och det handlar ju om att vinna. Det är det primära i de här kvaltiderna, avslutar Jon som med tillförsikt ser fram emot hemmamatchen på söndag.

Katharina Dalmalm