Kapten Karlsson inför Rögle borta
Publicerad: 2019-09-27
Efter tio poäng på fem matcher är det under lördagseftermiddagen dags för tabelltrean Leksand att ta sig an tvåan Rögle. – Det blir en match i högt tempo. Det lag som jobbar hårdast vinner, säger lagkapten Martin Karlsson inför toppmötet i Ängelholm.

Inför matchen är Leksand seriens bästa hemmalag, samtidigt som Rögle är bäst i tabellen på bortais. Men nu är det alltså hemmais som gäller för Rögles del, och borta för leksingarna, som ju fortfarande jagar säsongens första trepoängare på bortaplan.
– Men egentligen tycker jag att vi spelmässigt har presterat bra på bortais också. Vi har tagit för oss på ett bra sätt och jag tycker faktiskt att vi kunde ha haft någon mer poäng med oss från bortamatcherna hittills, säger Martin, som bortsett från poängutdelningen på bortais självklart är väldigt nöjd med den fina säsongsinledningen.
– Jag tror inte att vi har haft en bra start på säsongen de senaste fem åren faktiskt, så visst är det skönt. Vi kan ha fått med oss poäng tidigare också, men i år tycker jag verkligen att vi har inlett bra spelmässigt också. Det är jätteskönt så klart, även om vi självklart är medvetna om att det finns mycket att förbättra.

Vad behöver ni främst jobba med?

– Som alltid kan och vill vi förbättra allt, men en detalj som vi har filat lite på i veckan är vårt spel i powerplay. Vi har inte gjort något PP-mål än, så det hoppas vi kan lossna snart.

Vad har varit främsta nyckeln till era inspelade poäng hittills?

– Jag måste verkligen lyfta fram det jobb som alla lägger ner, jobbet vi tar för varandra i varje situation. Alla har verkligen krigat på bra, menar Martin, som väl alltid har varit något av en frontfigur inom just detta område.
– Jag hörde det där med smeknamnet "Bröderna Grävling" som jag och Jon tydligen fick på tv-sändningen under matchen i tisdags. Ett roligt uttryck och jag förstår vad dom menar, men det är verkligen inte bara jag och Jon som lägger ner det där jobbet. Hela laget har samma inställning, det har visat sig på resultaten också.

Några spelare som Martin är extra imponerad över hittills är lagets unga backar, som alla har klivit fram och visat upp en imponerande SHL-klass.
– Killar som August Berg, Calle Själin och Filip Johansson har gjort det hur bra som helst. Och för att inte tala om Lucas Nordsäter, han har tagit enorma kliv jämfört med början av förra säsongen.

Vad vet du om årets Rögle?

– Jag har inte sett jättemycket av Rögle hittills, men jag vet att det är ett lag som gillar att åka mycket skridskor. Det gäller att vi håller ihop laget, håller uppe farten och vågar ta för oss där ute, säger Martin som i skrivande stund strax ska bege sig mot en tidig fredagsträning.
– Sen tar vi bussen ner till Ängelholm. Jag tror vi skulle vara framme kring 21.00 i kväll, så vi har några timmar i bussen framför oss…

Matchvinnare i morgon?

– Jag tror att Jon kan avgöra. Han har varit het i alla matcher och skjutit mycket. I morgon går den in.

Elin Broman