Förlust i kvartsfinal 1
Publicerad: 2020-02-19
Damlaget
Leksand åkte på en riktig smäll när kvartsfinalspelet inleddes på hemmaplan mot HV71 under onsdagskvällen. Gästerna vann med hela 1-9, och är nu i förarsätet inför lördagens match i Jönköping som Leksand måste vinna för att förlänga säsongen.

HV71 kom till Tegera Arena inför den första kvartsfinalen med gott självförtroende efter att ha vunnit grundserien av SDHL. Gästerna trampade gaspedalen i botten redan från start och hade redan efter dryga 16 minuter skapat sig en fyramålsledning. Leksandsbacken Annie Silén är inte nöjd med hur hemmalaget tog sig an uppgiften från start.
-Vi går in ganska slött i matchen och utan energi. Vi låter mer eller mindre HV71 ta ledningen i matchen, och det känns som att vi har betydligt mer respekt för HV71 än egen vilja att vinna. Om vi spelar som ett lag och gör det tillsammans kan vi slå HV, men det gör vi inte idag.

HV71 fortsatte att trumma på även fortsättningsvis i matchen, och 0-4 efter den första perioden blev till 0-7 innan den andra perioden var över. I den avslutande ronden kunde visserligen Betty Jouanny reducera för Leksand, men till slut hade ändå gästerna fastställt slutresultatet till komfortabla 1-9.
-Det känns aldrig som att vi steppar upp i matchen. Vi fortsätter låta dem komma in på vårt mål och trycka in puckar på oss. Som sagt, jag tror att vi har alldeles för mycket respekt för motståndet. Vi kan inte ha den inställningen om vi ska lyckas, säger Annie Silén.

Kvartsfinal 2 på lördag

För Leksands del gäller det nu att slicka såren och förbereda sig på bästa sätt inför den andra matchen i kvartsfinalserien som spelas i Jönköping på lördag. Det krävs en seger för Leksands del för att tvinga fram en tredje och avgörande match under söndagen, och då krävs det att man tar fram en tuffare mentalitet menar Annie Silén.
-Det gäller att få upp tempot igen på träningarna inför nästa match och bara släppa den här matchen. Vi ska gå in för att vinna på lördag och inte ha så stor respekt för HV71. Vi ska komma ihåg att vi är ett bra lag vi också, avslutar Annie Silén med revanschlust i rösten.

Richard Brasar