Åmans första SHL-mål
Publicerad: 2020-03-05
Det blev ett mål framåt när Leksand förlorade på övertid mot Färjestad. Junioren Nils Åman gjorde sitt livs första SHL-kasse och målet visade sig ge ett poäng till slut. – Det var tråkigt att vi inte kunde knipa extrapoängen, säger Nils till hemsidan efter matchen.

Nils spelade sin femte SHL-match hemma i Tegera mot ett Färjestad som ligger på tredje plats i tabellen. Och Nils gjorde som vanligt en bra insats. Det har blivit två assist av den skicklige centern, men han har så klart längtat efter att få göra sitt första mål i SHL. Och när det väl kom var det urtjusigt!
– Vi spelade boxplay, men är i deras zon. En Färjestadsspelare slarvar med pucken och Matt Carey snor den. Jag får en fin passning och sen var det bara att försöka lägga in den, säger Nils en aning ödmjukt.
Han utelämnar nämligen den kyliga dragningen som lurar ner Arvid Holm i Färjestads mål. Självklart kommer Nils att spara pucken.
– Det var extremt kul att få göra det första målet, säger Nils glatt som tycker att han haft en del bra lägen tidigare som kunde blivit mål.

Fler chanser

Hans kedja med Sebastian Wännström och Emil Heineman hade en bra chans att göra 2-1 i andra perioden. Men tyvärr blir målet bortdömt i och med att Emil ligger över målvakten när pucken passerar mållinjen.
– Det är en jämn match och stundtals är vi bättre än dom, säger Nils om spelet.
Matchen slutar 1-1 efter full tid. Ett oväntat resultat eftersom FBK vunnit de tre tidigare mötena totalt 13-11 i mål.
– Jag spelade inte de tre första så jag kan inte jämföra med de matcherna, säger Emil om varför det var så mycket bättre försvarsspel från båda lagen i kväll.

Defensivt skicklig

Nils fick visa upp sin skicklighet i boxplay, fem mot fem och i spel tre mot tre på övertid.
– Det är så roligt! Jag hade inte förväntat mig det. Men man vill ju alltid spela så mycket som möjligt, säger Nils om det stora förtroendet från tränarna.
Han hoppas få spela även på lördag mot Brynäs borta, men säger att det inte är bestämt än.

Bra utlåning

I november spelade Nils sex matcher med Karlskrona i Hockeyallsvenskan.
– Jag blev utlånad dit. Det var kul att testa på något nytt, förklarar tjugoåringen.
Han kom tillbaka till Leksand för spel i J20 där Emil Heineman och Nils tröttat ut många målvakter. Och så nu spel i SHL.
– Det var en del skador så jag fick chansen, säger Nils.
Var det som i Ferdinand? ”Honom ska vi ha”?
– Nä, det tror jag inte, säger Nils och skrattar.

Du blev vald till Matchens krigare. Vad säger du om det?
– Det var väldigt kul att få åka ut och tacka av de fantastiska fansen, säger Nils och verkar nästan lite generad över utmärkelsen.

Brage straffräddade

Han håller med om att han och Leksands målvakt Axel Brage kunde blivit matchvinnare med lite mer flyt.
– Han är en mycket bra målvakt. Och man känner sig trygg med honom, säger Nils. Han och de andra fick återigen se en bra match av Axel som räddade 26 skott och en straff på övertid.

Spännande vår väntar

Det ser ut att bli en rolig vår för Nils. Med J20 vars slutspel drar igång om några veckor och kanske med mer spel i herrlaget.
– Det är kul med båda lagen, men så klart vill man ju spela på så hög nivå som möjligt, säger Nils som säkert blir viktig oavsett var han spelar den närmsta tiden.

Katharina Dalmalm