Valen gjorda inför åttondelsfinaler för J18 och J20
Publicerad: 2018-03-12
Junior
Det står nu klart vilket motstånd såväl Leksands J18- som J20-lag får möta i sina respektive åttondelsfinaler. För J18 väntar Rögle BK och för J20 är det HV71 som står för motståndet.

J20 placerade sig i grundserien J20 SuperElit Norra på en sjundeplats i tabellen och lyckades därmed inte att kvalicificera sig till den bättre serien efter jul dit de fem bästa lagen från norra respektive södra serien kvalificerade sig. Istället fick man fortsätta sin säsong i J20 SuperElit Fortsättning efter jul och slutade där på en fjärdeplats i tabellen och blev därmed klara för slutspel.

Samtliga 16 slutspelslag i J20 SuperElit går in i åttondelsfinaler där de 8 bäst rankade lagen fick välja motstånd bland de sämre rankade lagen. För Leksands del blev det en spännande väntan då många lag valde att inte möta Leksands J20. Det skulle dröja ända fram till det sjätte valet då HV71 var det lag som till slut valde Leksand.
-Jag trodde faktiskt att vi skulle bli valda tidigare, men det verkar som att de andra lagen har stor respekt för oss. Vi är nog ganska svårberäkneliga som motstånd då vi har många duktiga spelare och många matchvinnare i laget så HV71 ska nog få sig en rejäl match om avancemang till kvartsfinalen. Vi mötte dessutom HV71 i slutspelet för något år sedan, och har revansch att utkräva därifrån, säger Leksands IFs junioransvarige Mikael Karlberg.

J18

Leksands J18-lag har haft en mycket positiv utveckling under säsongens gång. I grundserien J18 Elit Västra såg det länge svårt ut för Leksand att sluta bland de fem bästa lagen och därmed kvalificera sig för spel i J18 Allsvenskan efter jul. Efter en mycket stark avslutning på höstsäsongen lyckades man ändå ta den femte och sista platsen vidare. I J18 Allsvenskan Södra har laget överraskat rejält och slutade på en fin tredjeplats med endast Frölunda HC och Linköpings HC före sig i tabellen.

I J18-slutspelet har lag 5-10 från J18 Allsvenskan Södra samt J18 Allsvenskan Norra tillsammans med segrarna i fortsättningsserierna i J18 Elit Norr, Öst, Syd och Väst redan spelat en slutspelsrunda i 16-delsfinalerna. Leksands IF är, genom sin placering i J18 Allsvenskan Södra, kvalificerade för spel i åttondelsfinalerna. I åttondelsfinalerna får de bättre rankade lagen endast välja motstånd bland de lag från samma geografiska indelning vilket innebar att Leksand fick välja lag från region Syd eller region Väst. Leksands val föll på Rögle BK från Ängelholm.
-Valet för oss stod mellan antingen Färjestad BK eller Rögle BK, och det var ett ganska tufft val att göra. I och med att det redan var klart att J20 kommer att möta HV71 så kände vi att vi ändå kunde välja Rögle då det passade bra med logistiken då vi förmodligen kommer att släppa av spelare längs vägen för att kunna spela med båda lagen. Det är givetvis upp till tränarna i lagen vilken laguppställning de kommer att spela med, men vi kommer självklart spela med bästa möjliga lag i varje match, avslutar Mikael Karlberg.

Åttondelsfinaler LIF J20
Onsdag 14/3 kl 16:00 Leksands IF - HV71 i Tegera Arena