Förlust på övertid i Skellefteå
Publicerad: 2016-12-28
Matchrapport
Leksands IF begav sig upp till Västerbotten och Skellefteå för att gästa seriefyran SAIK i Skellefteå Kraft Arena. En match som gick till övertid, som SAIK lyckades segra med 4-3.

Leksands IF fick en smakstart på onsdagskvällen i Skellefteå, efter att man tagit ledningen med 0-1 genom William Wikman. Men den glädjen varade dessvärre bara i en minut. Det efter att Lindholm stått för en fin soloprestation, vilket gjorde att matchen var utjämnad till 1-1. Det var en spelmässigt jämn första period, med högt tempo. Men efter fjorton minuters spel lyckades hemmalaget dessvärre ta ledningen genom Holloway, vilket innebar 2-1. Något som stod sig perioden ut i Skellefteå Kraft Arena.

– Vi måste börja vara lite tuffare och inte ha sån respekt. Sätta ner foten i baken och köra, sade William Wikman till C More.

– Vi har pratat om att pucken inte är farlig där han är utan där den kommer, sade ”Perra” Johnsson till C More.

Leksand började den andra perioden piggt, men efter två minuter - visades Ytterell ut för slashing. Men det var LIF som tog vara på en kontring genom Martin Karlsson i boxplay, som distinkt kunde sätta dit 2-2 när han kom ensam med SAIK-målvakten Ortio. Något som innebar 2-2 i Västerbotten. Därefter var det likt som den första perioden, en match med högt tempo där det var två lag som försökte spela med stora marginaler. SAIK fick senare tillbringa tid i numerärt överläge, ytterligare en gång där man skapade ett antal lägen. LIF hade även en het chans, genom Martin Karlsson. Men 2-2 var resultatet efter fyrtio minuter.

– Vi släpper inte till så mycket. De har någon chans i powerplay. Det är en jämn match därute, sade Martin Karlsson till C More.

Inledningen av den tredje perioden, var väldigt lik som de två inledande perioderna - men hemmagänget skakade fram ett jätteläge genom Calof, som Haukeland lyckades rädda på ett makalöst sätt. Något som innebar att det alltjämt var lika. Ju längre matchen led, var det ett SAIK som forcerade alltmer mot ett LIF som minst sagt spelande uppoffrande. Hemmagänget tog ledningen med 3-2, efter att Youds fått en puck mot ansiktet men spelet fortgick. Det tog västerbottningarna vara på när Hetta tryckte till ledningsmålet. Men det var ett Leksand som lyckades studsa tillbaka i numerärt överläge, genom Olden som tryckte till 3-3 som en skymd Ortio inte kunde parera. Ett resultat som stod sig den tredje perioden ut.

Efter femtiotre sekunders spel i övertiden, skapade LIF ett jätteläge när Castonguay kom fri med SAIK-målvakten Ortio - som dock lyckades parera. Senare lyckades hemmagänget göra 4-3, genom Aho som innebar att SAIK vann matchen.

– Jag tycker ändå vi ska vara hyggligt nöjda med att vi får med oss en poäng här. Sen är det klart att vi är nära på två, sade ”Perra” Johnsson till C More.

Johannes Wahlberg