Enock inför Pantern borta
Publicerad: 2019-01-21
Under gårdagen satte sig herrlaget i bussen för den långa resan ner till Malmö. Där väntar möte med Pantern på måndagskvällen. Backen Hugo Enock väljer att se det från den ljusa sidan. – Ett bra tillfälle att komma ihop som lag, så det känns som en kul resa.

Hugo har hunnit spela tjugotre matcher i Leksandströjan sedan han kom på try-out-kontrakt i höstas. Trodde han att det skulle gå så här bra?
– Nä, det gjorde jag nog inte. Jag har fått fint stöd av lagkompisarna och tränarna, säger den unge backen som hade en tyngre period i hockeymässigt innan han kom till Leksand.
Här har spelet fungerat bra, men han tycker själv att det finns mycket mer att utveckla både mentalt och på isen. Något som inte är så konstigt för en tjugoettåring.
– Jag blir bättre och bättre för varje dag och jag är så glad att jag fått den här chansen.

Händelserik tid

Det har hänt en hel del i Leksand sen Hugo anslöt, med tränarbyte och skador. Och resultatmässigt har det varierat för laget. Men Hugo tycker att stödet hela tiden funnits där. Att tränarna Jens Nielsen och Roger Melin betyder mycket för tryggheten.
– De är duktiga på att få oss att må bra och de ger positiv feedback. Alla runt laget är verkligen femstjärniga, berömmer Hugo

Var det nervöst med tränarbytet?
– Nej, det tycker jag inte. Roger lät alla spela ungefär lika mycket för att bilda sig en egen bild av oss spelare, säger Hugo lugnt.
För Hugo själv är det viktigt att han jobbar på att ha kul och inte tänka för mycket på misstag på isen.
– Som i matchen i lördags. Det gäller att ta med sig det positiva. Misstagen får inte stjälpa en, säger Hugo klokt.
I mötet med Modo gjorde en av Hugos backkollegor en tabbe och Hugo tycker att det är viktigt att veta att misstag händer.
– Man måste fortsätta våga. Och alla kan göra fel, säger Hugo som skrattar lite och menar att det ibland är så att han tänker att ”sätt på dig skridskorna och försök själv ” om kritikerna.
– Det går fort där ute och du ska ta beslut på nån sekund, förklarar han.

Pappa – största fanset

Hugos pappa har inte missat en enda av alla de fotbollsmatcher Hugo spelade fram till han var femton år.
– Och han räknade fram att det är kanske sju, åtta av mina hockeymatcher han inte sett.
Hugo uppskattar verkligen stödet från pappan. Särskilt nu när flickvännen jobbar rätt mycket.
– Då är jag tacksam över att han lägger de där milen på att åka på mina matcher, säger Hugo.
Så självklart kommer pappa vara på plats även i Malmö på måndagskvällen.
– Jag får betala tillbaks med kärlek. Jag skulle inte vara där jag är idag utan mina föräldrar, säger Hugo.
Vi enas om att Hugo får bjuda på pappans alla resor till Nordamerika den dagen Hugo spelar i NHL.

Pantern i Malmö ishall

Malmö Ishall är färdigrenoverad och Pantern har flyttat tillbaks dit efter att ha spelat höstens matcher i Rosengård. I en islada som inte imponerade så mycket på Hugo.
– Det såg ut som ett dagis med en ishall i, säger han och ler brett.
Han ser dock fram emot att spela i nya Malmö ishall.
– Det är en fin anläggning, så det ska bli kul!
Hugo berättar att han såg Pantern på TV för några dagar sedan.
– De åker mycket skridskor och tar många skott så de är jobbiga att möta. Och vi vet ju att alla lag alltid ger lite extra när de spelar mot oss.
Pantern ligger på elfte plats i tabellen och Leksand är åtta så det är viktiga poäng som står på spel.
– Så det gäller att vi ger allt, avslutar Hugo.

Katharina Dalmalm