Förlust mot Luleå
Publicerad: 2020-02-15
Dagens möte med serieledarna Luleå slutade med en förlust då resultatet skrevs till 0–3.

Inledningen av matchen var energifylld där Luleå tidigt kopplade greppet om spelet och visade varför laget leder SHL. Leksand hade svårt att hänga med i den egna zonen, och efter nio minuter gjorde gästerna välförtjänt 0–1 med ett skott från blålinjen. Luleå hade sedan flera farliga lägen att utöka ledningen därefter, men då klev Axel Brage fram och svarade för några viktiga räddningar. Trots ett stort spelövertag från bortalaget så kunde Leksand haft ett oavgjort resultatet med sig in i periodpaus när Philip Samuelsson nästan tråcklade in kvitteringen på ett friläge, men 0–1 höll sig perioden ut.

Leksand kom ut med betydligt mer energi i inledningen av den andra perioden och pressade ner Luleå rejält. Det fanns flera bra lägen att kvittera resultatet där Fredrik Forsberg var närmast med ett klockrent stolpskott, men återigen så ville inte pucken hela vägen vid något tillfälle. Istället för 1-1 på tavlan så gjorde gästerna 0–2 som från ingenstans 15 minuter in i mellanakten och kopplade ett grepp om tre poäng inför kommande period.

22 sekunder in i den tredje perioden så skickade Sebastian Wännström in en tidig reducering, men efter videogranskning dömdes målet bort då målvakten stördes. Inte ens minut senare ökade Luleå på sin ledning till 0–3 vilket i princip punkterade eftermiddagens möte. Leksand lyckades inte skapa något framåt därefter och matchen slutade alltså 0–3.

På tisdag väntar hemmamatch mot Rögle.

Arvid Yngvesson