Rosander efter matchen mot Fribourg
Publicerad: 2021-10-12
Backen David Rosander har varit uppskriven i laguppställningen i fyra seniormatcher i höst. I kvällens match borta mot HC Fribourg-Gottéron var det första gången han fick spela ”på riktigt” som han själv uttrycker det efteråt. – Det var en dröm att få vara med om det här.

Leksand var redan klar för slutspelet i CHL och med flera backar på skadelistan fick David chansen att spela.
– Jag fick reda på det innan J20-matchen i söndags. Det är skitroligt att vara här, säger nittonåringen.
Under resan har David delat rum med Lian Bichsel. Den unge schweiziska backen fick tyvärr lämna isen i andra perioden.
– Jag vet inte hur det är med honom, men jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt, säger David.
Han tillägger att det blev mer speltid för honom själv i och med skadorna. – Den enes död…du vet, säger David som självklart inte önskar skador på någon.

Vad säger du om matchen?
– Den var inte jättebra från vår sida. Vi släppte till för mycket bakåt. Och så blev det ryckigt på grund av alla utvisningar. Vi spelade bättre i tredje perioden, säger David som tillägger att det kanske inte så konstigt när Fribourg mest ska försvara sin ledning.
Var det svårt att hitta motivation nu när matchen inte betydde något?
– Jo, men vi pratade om det innan, att vi skulle spela för de som var här.

Vill lära sig så mycket som möjligt

David tycker att matchen gett honom mycket. Det hörs att det här är en kille som verkligen vill lära sig från andra spelare.
– Det är ett bra sätt att utvecklas. Det är stor skillnad mot juniorhockeyn. Jag försökte snappa upp allt, säger David glatt.
Han fick ikväll spela mycket med backen Matt Caito.
– Matt var till stor hjälp. Han pratar mycket och han var extra tydlig eftersom han vet att jag är ny, berättar David.

Hockeygymnasiet i Leksand

David är från Vänersborg…så varför blev det hockeygymnasium i Leksand? Det visar sig att J18-tränaren Patrik Andersson ringde upp David.
– Han tyckte att jag skulle flytta hit. Jag är jättenöjd med det beslutet. Mina föräldrar var så klart lite oroliga innan. Men min storebror flyttade också till hockeygym så de hade varit med om det här tidigar, säger David och tillägger med ett skratt att föräldrarna helt enkelt fick vänja sig.

Speciellt med publik

Det här var första gången David spelade inför en så här stor publik och det lyser i hans ögon när han ska beskriva inramningen.
– Det var verkligen en speciell upplevelse! Inte alls samma sak som att sitta på läktaren
.På torsdag väntar Brynäs hemma i Tegera med en ännu större publik än idag. Och oavsett om David får spela eller inte kommer han att vara där.
– Det är såna matcher man vill uppleva på plats, säger han avslutningsvis

Katharina Dalmalm