Martin om matchen mot Timrå
Publicerad: 2022-09-07
Visst är det "bara" försäsong, men Martin Karlsson gillar inte att förlora ändå. Det blev vinst för Timrå med 3-1 i Medelpad. – Fast nån törn emellanåt kan vara nyttigt, säger forwarden efteråt.

Martin berättar att inledningen av matchen var helt okej. Att det fanns en del bra saker att ta med sig från mötet i Timrå, men också en bitar att jobba på.
– Vi spelade oss ur zon med kontroll och kunde sätta press på dom. Och vi kom till en del bra anfall. Men sen krånglar vi till det, förklarar Martin frustrerat.

Stekhete Kandergård

Efter bara nån minut tar Leksand ledningen genom tjugoettårige forwarden Jesper Kandergård som bildade kedja med Carter Ashton och Kalle Östman. Jesper har haft en fin försäsong och gjort fyra mål hittills.
– Han är glödhet. Och det var ett snyggt mål med en bra tekningsvariant och bra yta i mitten, säger Martin.
Han låter nästan lite stolt och det är kanske inte så konstigt i och med att Jesper spelat en hel del med just Martin och Jon Knuts.

Många bra spelare i SHL

Ikväll bildade Martin och Jon kedja med Marcus Karlberg. Fick ni spela mycket mot hemvändande NHL-spelaren Jonathan Dahléns kedja?
– Jo, det blev väl en del byten. Visst är han en skicklig spelare, men det finns många i den här ligan som är bra. Man får passa eftersom han gärna tjyvar lite, säger Martin som menar att Dahlén kontrar om inte motståndarna ser upp.

Vad säger du om Leksands försäsong så här långt?
– Den har varit helt okej. Den sista matchen mot Brynäs var inget superspel trots att vi vann. Och mot HV71 blev vi sönderkontrade när vi var lite för anfallsglada, säger Martin.
Han tycker att det är bra att laget inte bara går segrande genom försäsongen.

Men är det inte viktigt att stärka självförtroendet?
– Vi har en bra känsla i gruppen och vill så klart alltid vinna, men vi behöver också se vad vi måste förbättra så att vi inte svävar iväg, tycker den trettioettårige trotjänaren.

Du då…är du bättre tränad än någonsin?
– Haha! Den gamla klyschan! Men eftersom jag fått ytterligare en sommar med träning så borde jag väl vara det, säger Martin.
Mer allvarligt så märks det att Martin gillar årets försäsongsträning trots att augusti varit riktigt tuff.
– Vi tränar verkligen på bra. Både på is och off ice. Och förhoppningsvis ger det utveckling senare.

Vill inte tippa någon tabell

Timrå fick ju kvala sig kvar i våras. Var tror Martin att de hamnar i år i tabellen?
– Jag har slutat att tippa över lag. Det känns som att SHL kommer bli otroligt jämn i år. Det har fyllts på med mycket bra spelare på grund av Ryssland så ligan blir nog en storlek större.
Martin tycker att det känns inspirerande att få möta ännu fler duktiga spelare.
– Det driver en framåt. Haha, du har rätt. Så klart att de ser fram emot att möta mig också för att utvecklas.

En träningsmatch kvar

Innan premiären mot Färjestad den 17 september har herrlaget kvar en match på fredag. Genrepet blir mot hockeyallsvenska Modo. Ett lag vars fans nog inte älskar oss leksingar?
– Vi skickade ut dom för några år sen och så snodde vi deras tränare. Så det kan nog bli härligt, säger Martin glatt.

Katharina Dalmalm