"Wilma Johansson avgör"
Publicerad: 2018-10-11
Damlaget
Efter helgens dubbelseger i Luleå är det under torsdagskvällen dags för tabelltvåan Leksand att gästa åttan SDE. – Om vi tar med oss samma fart och spel som vi hade i helgen ska det nog gå bra, säger lagkapten Elin Lundberg inför torsdagens möte i Enebybergs Ishall.

Efter säsongens hittills nio matcher ligger alltså leksingarna på en fin andraplats i tabellen. Laget har dessutom seriens bästa målskillnad (+26), något som kan jämföras med SDE:s -28.
– Det har gått bra hittills, och det är självklart jättekul. Vi har verkligen fått till ett bra lag och bra grupp, och vi har väldigt roligt tillsammans. Alla nya spelare som har kommit in tillför mycket både på och vid sidan av isen, och det känns också som att de har höjt oss andra ytterligare en nivå. Nu har vi verkligen fyra jämna kedjor som alla är med och bidrar, menar Elin, vars lag alltså närmast kommer från en matchhelg där man slog regerande svenska mästaren Luleå i två raka matcher.
– Vi mötte ett väldigt bra lag, men jag tycker ändå att vi var det spelförande och bättre laget. Vi vann rättvist.

Vad framförallt gjorde ni bra?

– Framförallt tycker jag att vi höll oss till vår gameplan. Vi åkte mycket skridskor, satte hög press och var väldigt bra i försvarszon. Vi spelade verkligen som ett lag i 60 minuter, förklarar Elin, som bildade backpar med Sofia Engström.
– Det har funkat väldigt bra tycker jag. Fia är en vädligt offensiv back och jag mer defensiv, vi kompletterar varandra bra och det är roligt att spela ihop. Det har funkat bra för hela vår kedja tycker jag, med oss, Hanna Lindqvist, Hanna Sköld och Tawnya Guindon.

Vad blir viktigt inför torsdagens match?

– Att vi laddar om och går in med samma inställning som vi hade mot Luleå. Visst möter vi en annan typ av lag nu, och det blir säkert en annan typ av spel, men vi måste gå in med samma inställning och fortsätta åka mycket skridskor och sätta hög press.

Vem avgör?

– Wilma Johansson!