Arntzen om förlusten mot Modo
Publicerad: 2018-12-07
Jonas Arntzen gjorde några riktigt grymma räddningar i matchen mot Modo. Resten av laget krigade på rejält och var nära att vända ett 0–3-underläge. – Men det är de där första tio minuterna som förstör. Det här var den suraste förlusten på länge, säger Arntzen till hemsidan.

Leksand fick en riktigt jobbig start på kvällens match mot Modo. Efter mindre än tre minuter hade hemmalaget redan satt två mål. För Jonas Arntzen i den blåvita kassen var det två mer eller mindre omöjliga lägen att rädda.
– De får båda målen på samma sätt: ett pass över i sidled och så mål. Sådana situationer är riktigt svåra för mig som målvakt.

"Andra lagen gör mål enklare"

Men Leksand kom igen och spelade upp sig. Jonas Arntzen låter dock frustrerad när han pratar om hur många lägen laget hade utan att pucken trillade in.
– Det är svårt att förklara, men det blir lite så när man förlorat många matcher i rad. Det känns som de andra lagen gör mål mycket enklare och att deras pass alltid går igenom. Vi får kriga hur mycket som helst för våra mål. Jag tänker på det där stolpskottet vi hade i tredje perioden. Sådana brukar gå alla dagar i veckan, men inte nu.
Du fick beröm för din insats i dag, både av supportar och kommentatorer. Hur tycker du själv att din match var?
– Jag tycker det funkade bra. Jag kom in helt okej efter de där två första målen och fick mycket att göra, vilket var skönt. Det värsta som finns är när man släppt in ett tidigt mål och sedan får stå sysslolös. Nu fick jag göra många räddningar och det kändes som jag kunde bidra med energi till resten av laget.

Reducering två gånger om

Eftersom Axel Brage inte kunnat spela med laget de senaste matcherna kamperar Jonas Arntzen tillfälligt ihop med en ny målvakt: Jakob Hellsten som i vardags spelar i J20.
– Det är en jätteskön kille, han krigar på bra och bidrar med mycket humor. Nu efter matchen åker han och några andra ner till Stockholm för att spela med J20 i morgon lördag, så de får en rejäl roadtrip.
I den tredje perioden av kvällens match fick Leksand äntligen utdelning för sitt slit. Laget reducerade två gånger om och var nära att kvittera. Men spurten räckte inte ända fram.
– Jag tycker vi krigar på så bra bortsett från de där tio minuterna i början. Alla vill så mycket! Det här var den suraste förlusten på länge. Vi får in två mål och går nästan ikapp. Men nu blev det som det blev och det gäller att nollställa sig så snabbt som möjligt.
Hur gör man det på bästa sätt nu när det gått tungt ett tag?
– Det är olika, alla gör på sitt sätt. Vissa är lite mer sura nu, andra nollställer sig direkt. Men det är inte många dagar till nästa match, så vi har inte riktigt tid att vara ledsna över det här. Vi får tänka på det i dag och sedan gå vidare.

Nästa match mot Södertälje

För laget väntar nu en lång bussresa hem, där beräknad ankomsttid framme i Leksand är klockan fyra tidigt på lördag morgon. Sedan är laget helt lediga i helgen innan träningarna börjar igen på måndag. Nästa match blir mot Södertälje på hemmaplan på onsdag.
– Jag har inte spelat mot dem, så jag kan dem inte jättebra. Men de har några vassa spelare som gjort många poäng. Det gäller för oss att inte låta dem få några stora lägen, då blir enklare för oss där bak att försvara oss.

Elisabet Wahl