Stenmark inför premiären
Publicerad: 2020-09-11
Damlaget
I morgon smäller det för damlaget. Då släpps pucken i den första SDHL-matchen för säsongen. För motståndet står Brynäs. – Vi ser verkligen fram emot säsongen, även om förberedelserna har varit speciella, säger tränare Lars Stenmark.

Försäsongen är över och nu drar allvaret igång för Leksands damlag. När hemsidan ber huvudtränare Lars Stenmark berätta om försäsongen låter han nöjd. Redan från början hade han i princip alla spelare tillgängliga.
– Vi körde en liten lättare uppstartsvecka, sedan har vi varit i Idre en vecka och lärt känna varandra. Det blev fyra träningsmatcher också. Varje år när man startar tycker man har mycket tid på sig, men sedan där på slutet så inser man att man inte hunnit peta i allt.
Vad behöver ni spetsa till mer?
– Allt! Vi är inte färdiga med hur vi ska spela. Samtidigt har vi pratat mycket om grunderna och vi har ett ganska lika spel som förra säsongen. Jag tycker vi har kommit ganska långt och jag tror inte att något lag är helt färdiga till seriestart.

Ett lag med stora öron

När vi pratar vidare om styrkorna med den här upplagan av Leksand lyfter Lars Stenmark fram blandningen av unga och gamla spelare.
– Den här mixen är nästintill perfekt. Vi har spelare som varit med ett tag och så har vi många unga. Men framför allt är det här ett lag med stora öron. De lyssnar mycket, de vill bli bättre. Det ska bli jättekul att jobba med dem.
Jag tänkte vi skulle gå igenom de olika lagdelarna. Vad tänker du kring era målvakter?
– Vi har Evelina Suonpää som varit med i ligan i några år. Hon har bra koll på sig själv och är en trygg målvakt som också inger trygghet till laget. Sedan har vi Amanda Johansson som hade en jättetuff säsong förra året och inte fick spela så mycket. Nu vill hon visa vad hon kan och har bland annat gjort två fantastiska träningsmatcher. Vår målvaktstränare Alexander Millner är jättenöjd med båda.
Backarna?
– Ja, här är det ganska tydligt att vi har en lite äldre grupp och en yngre. Det är de tre importspelarna som står för rutinen och får dra ett lite tyngre lass. Så fyller på vi på med våra fyra yngre som jag tycker tar stora steg hela tiden. Vi pratar mycket om vad som krävs för att nå nästa platå i sitt spel, samtidigt gäller det också att det inte ska gå för fort fram. man ska vara trygg där man är också.

Bra mix av rollspelare

Anfallarna?
– Jag tycker vi har en jättebra mix av bra rollspelare. De här rollerna kommer att bli ännu tydligare ju längre säsongen går. Vi var ganska spetsiga framåt förra säsongen med spelare som kunde göra oväntade saker. Men jag har sett att de här spelarna kan göra det också. Och jag tror att vi kanske har lite bättre struktur den här gången.
Lars Stenmark berättar vidare att situationen med covid-19 gör den kommande säsongen speciell. Det gäller att få spelarna att tänka på avstånd och att hela tiden ha koll på den egna hälsan.
– Vi brukar trycka på att ”det du tar med in, tar någon annan med hem”, men det är klart det är svårt. Jag brukar tycka att det är viktigt att visa fysiskt känsloengagemang, klappa om eller göra highfives, nu blir det lite tvärtom. Men jag tycker de klarar det bra överlag.

Måste prestera på topp

Hur bra lagets förberedelser på olika plan har varit visar sig i morgon lördag. Då åker det blåvita gänget till Monitor ERP Arena för att ta sig an Brynäs. Det har blivit två förluster på försäsongen mot Gävlelaget, men Lars Stenmark vet vad laget måste göra för att det ska bli seger.
– Det krävs att vi presterar på topp och är fokuserade på att göra vårt jobb. Vi kan inte fuska utan måste försöka strypa deras möjlighet att spela sitt spel, samtidigt som vi måste vara tydliga i vårt spel. I den första matchen var vi inte riktigt där allihop, men i den senaste gör vi saker mycket bättre.
Så hur känns det nu när säsongen drar igång?
– Det ska bli jättekul! Backar man bandet till i mars när allt stängdes tänkte man ”hur i hela friden ska vi kunna spela hockey i september?”. Och nu kan vi spela. Det gör mig extremt glad.

Matchen mot Brynäs börjar 15.00 i morgon lördag. Den sänds på SVT1 och SVT Play.

Elisabet Wahl