Silén inför helgens matcher
Publicerad: 2022-01-21
Damlaget
Det börjar dra ihop sig i SDHL och alla matcher är viktiga. I helgen gäller det för damerna att försöka ta poäng av Djurgården och Linköping. – Vi går för sex poäng, säger backen Annie Silén till hemsidan.

Tror det eller ej, men nu återstår det bara sju matcher av SDHL:s grundserie för Leksand. Och just nu är man inne i en bra period: det har blivit fyra segrar av sex möjliga den senaste tiden, även om det blev uddamålsförlust i onsdags mot Linköping.
– Jag tycker vi spelar helt okej mot dem, det är inte vår bästa match men inte heller vår sämsta. Vi skapar en del lägen men måste bli effektivare.
På vilket sätt tycker du att ert spel utvecklats under säsongen?
– Jag tycker att spelidén har satt sig mer och när alla följer den så är vi riktigt bra.

Chans till revansch

I helgen blir det chans till revansch eftersom de två lagen möts igen i morgon lördag. Men i kväll väntar helgens första utmaning: match på Hovet mot Djurgården.
– Då blir det viktigt att vi spelar vårt egna spel och sätter tempot i matchen. V har en tendens att alltid göra det svårt för oss mot Djurgården så jag hoppas vi går ut och sätter ton direkt och sätter puckarna.
Vad ska ni göra annorlunda för att slå LHC på lördag?
– Bli effektivare och spela enklare i egen zon. Vi spelade för mycket en och en vilket gjorde att vi gav Linköping stora ytor. Sedan är det viktigt att vi har mer disciplin än i onsdags.

Drar ihop sig i tabellen

Eftersom det är så får matcher kvar att spela och dessutom rätt jämnt i tabellen gör att varje poäng är viktig just nu. I en haltande tabell ligger Leksand på sjätteplats, en poäng före just Djurgården, fyra före AIK och 12 poäng ner till SDE och en av kvalplatserna.
– Vi har fokus uppåt och att försöka klättra i tabellen, så jag har inte funderat så mycket på hur det ser ut kring strecket.
Till sist, hur många poäng tar ni i helgen?
– Vi går för sex poäng!

Elisabet Wahl