J20 avslutade helgen med storseger
Publicerad: 2019-01-20
J20
Det blåvita J20-laget spelade två matcher i helgen. En förlust mot serieledande Frölunda och sedan seger med hela 8–1 mot Växjö. – Det blev målkalas! Vi hade bestämt oss för att vara med från start, och det var vi, säger tvåmålsskytten Dennis Finn-Olsson.

Leksands J20-lag var ute på turné i helgen. I går lördag mötte de Frölunda i Göteborg. Det blev en match där hemmalaget plockade hem samtliga poäng. De kunde nämligen gå fram till 3–0 i andra perioden innan de blåvita fick ordning på sitt spel. Då gjorde Leksand två mål, men kom inte närmare än så. – Första perioden står vi mest och kollar på. Vi är inte med och tävlar som vi gjort förut. I den andra och tredje rycker vi upp oss, men det är svårt att vinna matcher om man bara spelar ordentligt i 30 minuter

Första målet efter tre minuter

Dagens match mot Växjö blev en betydligt roligare historia. Kanske för att laget bestämde sig för att gårdagens dåliga start inte skulle få upprepas.
– Jag tyckte vi spelade på väldigt bra. Vi drog inte ner på farten överhuvudtaget, trots att vi ledde så stort.
För ledde, det var just var Leksand gjorde hela matchen. Första målet kom efter drygt tre minuter och när slutsignalen gick hade de blåvita krossat Växjö med hela 8–1.
– Vi kom ut och satte vår prägel på matchen direkt. Sedan var vi med och tävlade alla tre perioderna och då gick det så här bra.
Du gjorde två mål, 3–0 och 4–0. Berätta!
– Första målet skjuter Nils Åman sarg ut och jag kommer i en två mot ett tillsammans med Erik Aterius. Jag väljer att ta skott och sätter den i bortre gubbhörnet.
– Det andra målet är jag inne med Nils Åman och Erik Aterius igen. De brottas lite med två Växjö-spelare bakom deras mål och så hittar Nils mig i slottet. Jag får iväg ett direktskott som går in. Väldigt kul!

Leksand på sjätteplats

Efter den här helgen ligger nu Leksand på en sjätteplats i sin serie J20 SuperElit Top 10. Den började efter jullovet och det är fortfarande många lag som ligger nära varandra poängmässigt.
– Det känns som att alla lag är väldigt jämna. Visst, vi vann med 8–1 i dag, men så kommer det inte vara sedan. Alla kan spöa alla, det är så jag känner.
Vem av dina lagkompisar vill du lyfta fram efter helgens matcher?
– Axel Bergkvist. Han har kommit ned till oss från a-laget och gjort det väldigt bra.
Nästa helg väntar två nya bortamatcher, den här gången mot HV71 och Linköping.
– Vi åkte ut mot HV71 i slutspelet förra året och jag vet att de är ett duktigt lag. De spelar en snabb hockey, lite som vi gör. Linköping har jag inte mött i år, men vet att de är ett riktigt bra lag. De blir svåra matcher, men en rolig utmaning.

Elisabet Wahl