Gunnarsson om mötet med LHC
Publicerad: 2019-11-14
Backen Daniel Gunnarsson säger att Leksand var revanschsuget mot Linköping efter den dåliga insatsen mot östgötarna senaste mötet. – Vi ville verkligen spela bättre, säger Daniel besviket efter den nya förlusten.

I första perioden spelade Leksand bra och hade läge för att göra mer mål än det som gick in. Mattias Ritola gjorde mycket vackert 1-0.
– Ritola var bästa Leksandsspelare idag. Han gör ett jättefint mål, säger Daniel som tycker att forwarden är stark på pucken.
– Han vinner många dueller och kämpar hårt.

Fler chanser

Efter Ritolas mål hade Leksand bud på fler kassar.
– Kolan skickar iväg en fin passning till Jon. Och Knuts kommer fri, säger Daniel om Mattias Kolan Karlssons strålande uppspel.
Daniel tycker att det var ett typexempel på små marginaler att det inte blev 2-0 där.
– Då hade det blivit en helt annan match. Sen blev vi straffade av utvisningarna.

Felstudsar

Ja, Daniel har helt rätt i att utvisningarna fällde Leksand i kvällens match. Linköping gjorde tre mål i powerplay. Egentligen fyra, men ett dömdes korrekt bort för ”spelare i målgården”.
– I spelet fem mot fem är det rätt jämnt så resultatet känns lite missvisande. Men pucken studsar lite deras väg och vi gör några misstag, säger Daniel om spelet i andra perioden.
Linköping fick med sig fyra raka powerplay där en crosscecking på Jonas Ahnelöv kändes en aning tveksam.
– Han nuddar spelaren lite på bröstet, menar Daniel som inte låter imponerad av just den bedömningen.
Linköping vinner till slut med 4-1 efter att ha spelat av tredje perioden.
– De stänger bra i sista. Där kan vi höja oss rejält, säger Daniel självkritiskt.

Tillbaka efter skada

I säsongens fjärde match fick Daniel en puck på handen. Den tog så illa att backen direkt kände att något var fel.
– Det var nåt som var löst inne i handen och så svullnade den upp direkt. Daniel fick frustrerat konstatera att det behövdes operation och lång vila.
– Jag hade som mål att vara tillbaka till landslagsuppehållet. Så det höll jag ju, berättar tjugosjuåringen.
I förra veckan var första gången Daniel kände sig hundraprocentig.
– Jag spelade matchen mot Växjö och det kändes bra trots att jag var lite ovan. I matchen mot Malmö var det okej i första perioden. Men sen kände jag mig svag i handen. Så då klev jag av, berättar Daniel som lugnar oss med att det bara var en säkerhetsåtgärd och att landslagsuppehållet sen kom lägligt.
– Jag hann bygga upp handen och träna bra.

Hur jobbigt var det att sitta bredvid när det inte gick så bra?
– Det var tungt så klart. Man vill ju bara vara med och hjälpa till på isen. Och göra skillnad, säger den lugne backen bestämt

Bra bortastöd

Under intervjun kommer det förbi två av alla Leksandfans som var på plats. De vill tacka Daniel för en fin insats. Och backen tackar för stödet. Vid Leksands första mål var det ett rejält jubel i hallen.
– Ja, men vi är så bortskämda med ett enormt stöd på bortaplan, säger Daniel som erkänner att han inte blev förvånad över ljudvolymen.

Katharina Dalmalm