Mattias ser fram emot att möta Malmö
Publicerad: 2019-11-01
Efter en efterlängtad seger på torsdagskvällen väntar en ny bortamatch för Mattias Göransson och hans Leksand. – Det ska bli jättekul att möta Malmö, säger backen om utmaningen.

Det är glada miner i laget efter tre viktiga poäng och en riktig krigarinsats mot Växjö.
– Det är bra stämning efter den här vinsten och nu ska vi försöka ta tre poäng till innan det är dags för ett uppehåll, säger Mattias bestämt.

Gunnarsson blir matchvinnare

Han är lika säker på vem som kommer att avgöra matchen på lördag.
– Det blir Gunnarsson. Han kommer att bomba in den från blå, säger Mattias glatt.
Backkollegan Daniel Gunnarsson var tillbaka efter skada och såg inte det minsta ringrostig uti Växjömatchen.
– Det är enkelt att spela med honom. Han är trygg med pucken, berättar Mattias.

Hur känns spelet för egen del?
– Det har känts bra med pucken och försvarsspelet på sista tiden. Och jag är nöjd med min insats särskilt i senaste matchen. Det var skönt att vi kunde ta de här poängen, säger Mattias som tycker att det var mest glädje efteråt.
Han medger att det tyngt truppen med så många förluster i rad.
– Men vi har ändå haft en bra stämning i laget.

Tar tid hitta spelet

Mattias som spelat hockey i USA sen 2014 tycker att det är först nu som han verkligen kommit in i spelet på stor rink.
– Idag var ett steg framåt. På den här nivån är det så viktigt att hitta jämnheten. Den har jag saknat. Det har varit för mycket upp och ner, säger tjugofyraåringen självkritiskt.

Vad har varit roligast sen du kom till Leksand?
– Jag trivs jättebra. Har kul här och tycker att det är roligt att kommat till hallen och träffa lagkompisarna. Vi jobbar alla åt samma håll. Och sen är SHL en rolig liga att spela i, säger Mattias som tycker att det är en dröm som gått i uppfyllelse att få spela just i Sveriges högstaliga.

Katharina Dalmalm