Etta i Slutspelsserien
Publicerad: 2019-03-20
Efter att ha vunnit med 6-0 mot MODO står det klart att Leksand vinner Slutspelsserien och får därmed möta AIK om en plats i kvalet till SHL.

Leksand fick en drömstart mot MODO i den sista matchen i Slutspelsserien. Redan efter sex minuter hade Johan Porsberger fixat 1-0 med ett kliniskt avslut i spel fem mot tre, och bara två minuter senare ökade Daniel Gunnarsson på när han fick pucken och satte 2-0 rätt upp i krysset. När nästan tolv minuter var spelade kom nästa mål då Oskar Lang gjorde 3-0 från nära håll, och efter målet utbröt kalabalik där MODO bland annat drog på sig ett matchstraff. Gästerna gjorde även ett målvaktsbyte i samband med målet, men det hjälpte föga då Leksand fortsatte att fullständigt köra framåt. I det efterföljande 5 mot 3-spelet styrde Anton Karlsson in 4-0 på en skottpass från Kevin Schulze, och en dryg minut därefter gjorde Hugo Enock sitt första mål i Leksands IF när han sköt in 5-0. När första perioden var över hade Leksand alltså gjort hela fem mål och i princip säkrat förstaplatsen i Slutspelsserien.

Om de inledande 20 minuterna innehöll det mesta så gjorde inte den andra perioden det. Leksand slog av på takten en del, vilket gjorde att Axel Brage fick känna på pucken och göra ett par fina räddningar. Mot slutet av mellanakten ökade leksingarna återigen farten och var mycket nära att få in ett sjätte mål, men femmålsledningen höll i sig till pausvila.

6-0 kom istället 28 sekunder in i tredje perioden då Martin Karlsson styrde in ett skott från Kevin Schulze, vilket också var amerikanens tredje assist för kvällen. Det målet skulle också visa sig vara det sista som hände i matchen, och Axel Brage kunde återigen hålla nollan. I och med segern vinner Lekand Slutspelsserien och får möta AIK om en plats i kvalet till SHL.

Arvid Yngvesson