Klar seger för damlaget
Publicerad: 2018-10-07
Damlaget
Leksands damer följde upp gårdagens vinst med ännu en trepoängare. I dag slog de seriefavoriterna Luleå med klara 4–1. – När vi spelar som ska slår vi de flesta lag, säger Wilma Johansson, en av dagens målskyttar.

Efter gårdagens seger var det nog många som trodde att det skulle vara ett riktig hungrigt hemmalag som kom ut på isen i dagens match. Men så blev det inte riktigt.
– Nej, så heta var det kanske inte. Jag tycker det var vi som kom ut som ett riktigt starkt lag istället, säger Wilma Johansson efter dagens match.

Mål efter spelvändning

Visserligen var det hemmalaget som tog ledningen, med de blåvita kunde kvittera några minuter senare. Och mitten av andra kom snabba två mål som gav Leksand en trygg ledning. För ett av dem stod Wilma Johansson.
– Jag fick ett bra läge efter en spelvändning och kunde sätta in den. Det var ganska jämt spel. De hade en del chanser där de nog borde ha gjort mål, men som tur var storspelade Julia.
När matchen var slut hade Leksand vunnit med 4–1. Segrarna i helgen förde upp laget till andra plats i SDHL-tabellen, bara två poäng efter serieledande Modo.

"Krigade in alla mål"

En av hemligheterna bakom både dagens och gårdagens seger är enligt Wilma Johansson lagets skridskoåkning.
– Vi är bra att åka skridskor, det är en av våra styrkor. Nu gjorde vi det ordentligt och då slår vi de flesta lagen. Jag tycker också att vårt powerplay kändes bra i dag, vi skapade många chanser.
Finns det någon lagkamrat du vill lyfta fram efter dagens vinst?
– Det här var egentligen en laginsats, vi krigade in alla mål. Men om Julia inte spelat så bra i dag vet jag om det gått lika bra. Hon storspelade verkligen!

Nu väntar SDE och AIK

Nästa vecka väntar två matcher. På torsdag SDE på bortaplan och på lördag tar de blåvita emot AIK på hemmaplan.
– SDE är inte så lätta att möta, men det är en match vi ska ha. Jag tycker vi spelar väldigt bra just nu och har gjort det ända sedan försäsongen.

Elisabet Wahl