Turneringsseger för U19
Publicerad: 2015-02-09

Sveriges U19-landslag har spelat en femnationsturnering i Göteborg den senaste veckan. Det blev vinst i samtliga matcher. Leksands två forwards Oskar Lang och Fredrik Forsberg bidrog till segrarna genom mål och assist.
 – Matchen mot Finland var roligast, berättar Fredrik Forsberg.

Fredrik Forsberg är mycket nöjd med veckans landslagspel.
 – Det har gått riktigt bra och jag har fått spela mycket. Det är kul att få möta landslag och att få träffa en ny grupp att hänga med. Det är roligt att lära känna andra spelare, berättar Fredrik.
Det är ett annat spelsätt i landslaget jämfört med Leksand. Men det är inget som stör Fredrik.
– Det gäller bara att följa spelidén. Ge allt i alla matcher. Här gäller det att ta tillbaka pucken direkt och ha mer puckinnehav. Hemma i Leksand är vi kanske lite mer passiva, men det gäller att anpassa sig efter spelarmaterialet också.

Är det inte svårt att ändra spelstil?
 – Nej, man får anpassa sig efter hur vi ska spela bara. Det är roligt att det är mer offensivt i landslaget.

Vilken match var roligast?
– Den mot Finland. Det var heta känslor och mycket folk på läktaren. Och vi vann!

Langs andra landslagsturnering
Leksands Oskar Lang tycker också att matchen mot grannlandet Finland var roligast.
– Det är mycket prestige mellan oss, så man taggar till lite extra, berättar Oskar.
Det är hans andra landslagsturnering, den första var i höstas i Tjeckien.
– Då blev jag inkallad som reserv, så jag hade inte så mycket tid på mig. Så det var extra nervöst. Det var lite lättare den här gången.

Vad har du lärt dig den här veckan?
 – Hmm…jag vet inte riktigt, men jag tar med mig hela erfarenheten.

Storvinst mot Tyskland
Sverige hade jämna, tuffa matcher mot Finland och Schweiz. Mot Tjeckien och särskilt Tyskland blev segersiffrorna större. Oskar berättar att det gäller att inte underskatta ett land som Tyskland.
– Innan matchen gäller det att fokusera. Att köra på som vi brukar.

Kul med landslagspel
I Leksands J20-lag får Oskar oftast spela med samma killar. Hur är det att helt plötsligt få nya kedjekamrater i landslaget?
– Det funkar bra, men det är klart att det är lite svårare att få kemi i kedjorna, menar Oskar.
Oskar vet inte när han blir uttagen till landslaget igen, men det märks att han gärna vill vara med.
– Det är riktigt roligt, avslutar Leksands unga forward.

Katharina Dalmalm